Suttit å läst i ett par timmar och kommer inte framm till nått vettigt.... Planen är att bygga ett uterum som stugans vinkel och altså kommer att ha tv¨väggar i anslutning till stugan. Bärkraften från stugan vill jag inte räkna med då det är en gammal stuga som inte känns helt stabil :)

Jag kom fram till följande men det låter enormt överdimentionerat i mina öron..

Mått: ca 330x330

Tak: Bärlina fram och bak, Limträ 66x315
Takreglar 4st 56x225

4 stolpar i vardera hörn 115x115....

golv:

bärlina fram och bak 42x180
golvreglar: 7st 42x180

Tre plintar fram och bak kan tilläggas

Kostnaden för detta paket blir i runda slängar 12000... bara för stommen.. Är detta verkligen en normal dimentionering? Kollat byggmax "limträguide" för att få fram dimentionerna

I övrigt ska jag ha helglasat fram och halvglasat på sidan. Vidare lägga samma plåt tak som stugan har
 
Inet svar än... jag utökar lite med min tanke om dimentioner som för mig låter helt ok och som förövrigt är i linje med virket i stugansstomme som trots allt har stått pall i 50år!

Materialet är i tryckimpregnerat :
4 stolpar ivarje hörn 95x95

bärlina fram och bak för golv och tak 45x195

golvreglar cc60 45x120
takreglar cc120 45x195


prislappen för denna variant ligger på3-4k vilket är en viss skillnad mot limträt

tre plintar framtill och tre intill husvöggen samt två på mitten för att lägga in ett stöd för golvreglarna. Är ja helt ute å cyklar??? ser ju inte att det skulle kuunna rasa ihop iaf..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.