Hej, jag behöver lossa och ta bort två till tre av stolparna i min trapp till loftet för att kunna få upp två sängbottnar. Kanske fel forumsektion(?), men det är ju lite byggteknik eller konstruktion för min trappa till loftet det handlar om :)

Trappstegen går in i väggen på ena sidan och hänger i stolpar/rör på andra sidan (se bild). Under trappstegen kan man skruva loss en "plopp" som gängar till en stolpe inne i röret (se bild), men där tar det sedan stopp för mig och jag vet inte hur man ska gå vidare. Någon som vet hur sådana här trappor monteras och hur man kan skruva bort stolparna?

Trappan från sidan:
20140817_008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappstegen sett underifrån:
20140817_009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappsteg sett underifrån med "plopp" bortskruvad.
20140817_010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Stolpen är väl bara att lyfta rakt upp när du skruvat bort "ploppen"
 
hantverkare1 skrev:
Stolpen är väl bara att lyfta rakt upp när du skruvat bort "ploppen"
Jag har inte lyckats dra ut själva stolpen inne i röret. Vet inte om den är gängad upptill på något sätt. Upp går den inte att lyfta eftersom den är fäst där uppe på något vis. Eller missförstod jag dig?
 
Redigerat:
Går det inte att vrida/skruva loss den korta biten mellan stegen?
 
cecar33 skrev:
Går det inte att vrida/skruva loss den korta biten mellan stegen?
Den delen är också bara ett ihåligt rör som själva stolpen löper igenom. Det går att rucka lite på den precis som det övre längre röret, men det går inte att skruva bort den delen.
 
Tror du måste börja med att få bort det nedersta plansteget. Det verkar logiskt, att man gör det i omvänd ordning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.