För de första ska jag klargöra att jag inte kan mkt om de här...

så jag har ett hus från -30 med 2 olika typer av termostater ( se bild.)
på två ställen i huset läker dom.

Mina frågor är..

Hur ska jag göra för att byta nr 1?, Till vad, hur och vad kan de kosta?

Hur gör jag för att byta nr 2 och 3? Till vad, hur och vad kan de kosta?

MVH David
 
  • element_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nr 2 & 3 sä är det enklast att köra mad ytbytesinsatser från www.mma.se, handvredet är av typen "BÄST" sedan nr går det säkert att köra med ytbytesinsatser (inanmätet i ventilhuset) i nr 1 oxo.
Kostnaden i material blir ungefär 3-500:- insats + termostathuvud.
Alternativ är att byta hela ventilhuset komplett vilket kostar ungefär samma dock lite merjobb.

 
Varför byta ut dom..

Skaffa en shutstyrning istället med innegivare..
 
2an skrev:
Varför byta ut dom..

Skaffa en shutstyrning istället med innegivare..
En shuntstyrning stoppar la inte läckaget ;)
 
Byt hela ventilen.
Börja med att måtta vilken storlek du har på rören och beställ sedan ventiler och huvud.
rogge
 
ppalm skrev:
En shuntstyrning stoppar la inte läckaget  ;)
Sorry missade de.. :-[
 
Är de svårt att göra om man aldrig gjort de förr? Har ju skruvat på bilen en del....... hehe
 
Det är lika bra att byta både ventil och termostat. Dessa kan du köpa på tex Rinkaby Rör. Ventil + termostat kostar ett par hundra.
Det är egentligen inte särskilt svårt att byta, men det är några saker att tänka på.
* Du måste tappa ur vattnet ur systemet innan du lossar ventilerna.
* Se till att du har rejäla nycklar att lossa muttrarna med. De kan sitta rätt hårt.
* Du måste ha något att täta gängan med. Lin (finns också på Rinkaby) och linolja (färgaffären) är bra.
* När du sen fyller på vatten så får du förmodligen lufta de flesta elementen.
(Har du bytt spindelled på bilen fixar du detta.)
 
Jag valde insatser pg.a jag tyckte det var skönt att slipa bryta i dom gamla rören, vilket kan ge läckage i skarvar som inte syns mm.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43837/4#4

Jag tömde aldrig mitt system dock när jag bytade. Dock inget jag rekomenderar men det gick fint. Släpte ut trycket, stängde av cirk pump, tejpade upp en plast runt röret så dom litrarna som han komme åkte i en hinkut när jag inspekterade gammalt ventilhus & monterade.
 
Har aldrig använt insatser, så dem vet jag inget om. Visste faktiskt inte ens att det fanns.
Men detta bör jag lägga till tips-listan: håll fast röret när du lossar ventilen så det inte vrider sig. Annars kan du få läckage någon annanstans.
 
Jepp man får väl ta en rörtång och hålla i röret så att de släpper....

Hur länge kan man ha systemet tömt? Om jag inte hinner klart idag kan jag vänta ett par dagar och göra de om 2 dagar och systemet är tomt?

Är de bara att tömma systemet nere vid pannan så rinner allt ur eller måste jag öppna luftnippeln på elementen så att vattnet rinner ut?
 
Det är väl ingen panik att återfylla systemet, i alla fall om det inte behövs för värmens skull. Möjligen kan det börja rosta inne i element och järnrör om de står tomma länge. Du behöver inte tömma alla element fullständigt. Möjligen de du ska arbeta med. Du märker ju snabbt om vattnet börja spruta när du lossar muttern.
 
Självklart skall man hålla fast röret med rörtång  ::) men jag har varit ute för att själva brytningen har fått en skarv att läcka :'(.
Har du otur så kanske du måste byta "knä" röret på elementet ifall denna har tum gänga.
Ush vad negativ jag är. men men...
 
Jamen då var de klart! Alla utbytta och elementen luftade.. Tog typ 5 min per insats och 15 för dom andra utom i källaren där de tog längre tid pga allt vatten som skulle ut och trångt.... (bild 1)
 
Använde du utbytesinsatsrrna från mma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.