Tja!
Jag är mitt i att färdigställa övervåningen på en smålandsvillan och gör det mesta själv. Jag dyker snart in i wc som kommer bli ett mindre rum med toastol och handfat. Dvs. Ingen golvbrunn eller liknande. Tanken är att köra gips+målarfärg på väggar och tak och kakla golvet. Jag har försökt leta mig fram angående väggar och huruvida det krävs något annat material utöver gips för våtrum men hittar inget. Fick höra från en bekant att plyfaskivor ska sitta i väggarna tillsammans med gips men han var också osäker. Nån som vet? Gips? Plyfa + gips och isåfall, i vilken ordning? Våtrumsmatta på väggar? Nåt helt annat?

Nån som kan hjälpa en vilsen hemma-amatör?
Tacksam för svar
 
Claes Sörmland
Toaletten är inget våtrum för du har ingen golvbrunn. Samma regler som för dit kök. Skydda mot droppläcka genom vattentätt golv med uppdrag på vägg och vid tröskel.
 
Jag skulle sätta osb eller plywood bakom där du ska hänga handfatet åtminstone.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
L Leif Bullsson skrev:
Tja!
Jag är mitt i att färdigställa övervåningen på en smålandsvillan och gör det mesta själv. Jag dyker snart in i wc som kommer bli ett mindre rum med toastol och handfat. Dvs. Ingen golvbrunn eller liknande. Tanken är att köra gips+målarfärg på väggar och tak och kakla golvet. Jag har försökt leta mig fram angående väggar och huruvida det krävs något annat material utöver gips för våtrum men hittar inget. Fick höra från en bekant att plyfaskivor ska sitta i väggarna tillsammans med gips men han var också osäker. Nån som vet? Gips? Plyfa + gips och isåfall, i vilken ordning? Våtrumsmatta på väggar? Nåt helt annat?

Nån som kan hjälpa en vilsen hemma-amatör?
Tacksam för svar
Ja det är bra att ha plywood bakom gipsen för upphängning och infästningens skull men det är ingett krav på något sätt..
Gipsen alltid ytterst som ytskikt..
Det är bara golv med uppvik på väggarna som behövs i en toa som Claes redan har gått igenom..
 
Hej
Plyfa
Plywood
OSB
Råspont
Spånskiva
Allt fungerar, kan bero lite på vad du hittar till rätt pris.

Jag har kört plywood och OSB och aldrig haft något strul med att det lossnar några skåp eller handfat från väggen.
Men nästa gång tänker jag strössla med 45x200 där jag vet att jag ska sätta handfat och andra tunga utsatta saker, men det är även i mina ögon överkurs :)

/W
 
R
Råspont är inte att rekommendera pga. större rörelse och därav större sprickbildning i det färdiga ytskiktet..
 
ja har råspont bakom gipsen i alla väggar i mitt hus som är 40 år gammalt ,inga problem med det
 
R
T tergo skrev:
ja har råspont bakom gipsen i alla väggar i mitt hus som är 40 år gammalt ,inga problem med det
Håller med om att det kan fungera och är starkt.. men skulle man vilja ha modernt utseende utan taklist tex. så kommer det att spricka lättare i takvinkeln än om man använder mer formstabila skivor bakom gipsen…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.