Hejsan!

Nu är det snart dags att börja sätta väggar i mitt lilla källarprojekt. Ska bygga sovrum till barnen och behöver lite råd då jag tycker det står olika överallt.

Damen vi köpte huset av hade detta rum som sovrum utan några problem, men jag rev ner allt för att det var gammalt och ofräscht.
Dränering gjord cirka 2014 så det är torrt och fint.

När jag rev ner allt så satt det i följande ordning, utifrån och in: Betongvägg, plasttäcke, horisontella träreglar spikade i betongen, lodräta träreglar spikade på dessa, isolering, gips, tapet.

Källaren ligger delvis ovan/under mark och gränsen går ungefär i höjd med sladden som går ut genom väggen/regeln strax ovanför.

Min första tanke var att sätta plåtreglar med några centimeters avstånd mot ytterväggen, stoppa in isoleringskivor i reglarnas U-form, sätta gips och sedan ytterligare gips eller ett lager med annat skivmaterial.
Det är här jag blir osäker då jag på vissa sidor sett att det förespråkas ångspärr/plast och på vissa sidor inte, och på vissa ställen att man ska kila in isolering mellan reglarna och väggen utöver det lagret som ska sitta "inuti reglarna".

Hur hade ni gjort? Bilderna är före och efter rivningen.
 
  • Ett tomt rum med rivet takmaterial på golvet och en svart sopsäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ouppryddat rum under renovering, träplankor, betongväggar, elledningar, fönster, kartong på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik5000
  • Laddar…
Hej
Jag håller just på att färdigställa ett sovrum till dottern i källaren. Jag anlitade en firma som putsade väggarna och sedan målade jag med en diffusionsöppen färg. Blev mycket snyggt och man slipper framtida de framtida riskerna med fukt som utreglade väggar innebär.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur såg de reglar du demonterade ut? Väggen ser ut att ha varit rejält fuktig tidigare.

Hur det fungerat tidigare kan ge en anvisning om vad som kan fungera nu - har du dränerat och också ISOLERAT väggen utvändigt har du flyttat daggpunkten utåt i konstruktionen vilket är bra, men all form av invändig isolering är en risk, det går inte att komma ifrån.

Om du ändå ska regla invändigt så är det plåtreglar med lite isolering mellan som gäller, och du ska ha en luftspalt till väggen. Detta utrymme måste också vara ventilerat. Jag har just gjort så på en yttervägg, 3m bred, och satte då ventiler högt upp vid taket samt vid golvet - det verkar just nu vara bra snurr på luften där, men jag har ändå förberett för att använda en fläkt.

Ska barn bo där kanske det också är läge med en radonmätning och du kanske vill täta lite extra mellan platta och vägg som en första åtgärd om du har radon. Är det mycket behövs förstås andra åtrgärder också.
 
J Jarnis8000 skrev:
Hej
Jag håller just på att färdigställa ett sovrum till dottern i källaren. Jag anlitade en firma som putsade väggarna och sedan målade jag med en diffusionsöppen färg. Blev mycket snyggt och man slipper framtida de framtida riskerna med fukt som utreglade väggar innebär.
Ja jag funderade på det också, men då jag med större enkelhet vill kunna fästa upp saker på väggarna så föredrar jag skivmaterial i det som ska bli sovrum. Ett annat rum i anslutning blir putsat :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur såg de reglar du demonterade ut? Väggen ser ut att ha varit rejält fuktig tidigare.

Hur det fungerat tidigare kan ge en anvisning om vad som kan fungera nu - har du dränerat och också ISOLERAT väggen utvändigt har du flyttat daggpunkten utåt i konstruktionen vilket är bra, men all form av invändig isolering är en risk, det går inte att komma ifrån.

Om du ändå ska regla invändigt så är det plåtreglar med lite isolering mellan som gäller, och du ska ha en luftspalt till väggen. Detta utrymme måste också vara ventilerat. Jag har just gjort så på en yttervägg, 3m bred, och satte då ventiler högt upp vid taket samt vid golvet - det verkar just nu vara bra snurr på luften där, men jag har ändå förberett för att använda en fläkt.

Ska barn bo där kanske det också är läge med en radonmätning och du kanske vill täta lite extra mellan platta och vägg som en första åtgärd om du har radon. Är det mycket behövs förstås andra åtrgärder också.
Ja, jag kommer att ha ventilerat golv med lister och även i tak. Radon är mätt och finns ej, och fukt är uppmätt på ett endaste ställe i hela källaren och det var väl ett värde på cirka 18/19% ( i september). Allt var torrt och fint när jag rev bort det, både träsyll och reglar och isoleringen. Även plasten som satt var fin och väggen bakom dammade som tusan och det tänker jag att det hade den väl inte gjort på samma sätt om det var fukt i? Damm = torrt?

Så du tänker att det inte behövs plast och dubbla lager isolering då?
 
BirgitS
Här i forumet är nog den allmänna meningen att man inte har plast i källaren utan att det ska vara gjort så att tillskjutande fukt kan avdunsta. Uppenbart har ju väggarna utsatts för fukt och då inte bara kortvarigt.
 
Gå på din första tanke med plåtreglarna och om du vill hänga saker på väggen så skruva först Osb-skiva (med 10mm springa till golv och Tak) och sedan gips som ytskikt.
Du borde nog knacka bort lös puts samt putslaga och rolla väggarna med Biltemas mur&putsgrund innan också.
Skippa plasten.
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Gå på din första tanke med plåtreglarna och om du vill hänga saker på väggen så skruva först Osb-skiva (med 10mm springa till golv och Tak) och sedan gips som ytskikt.
Du borde nog knacka bort lös puts samt putslaga och rolla väggarna med Biltemas mur&putsgrund innan också.
Skippa plasten.

Tack! Vad är anledningen till att man måste putsa väggen? Jag har borstat bort det värsta lösa böset så det är ingen "rasrisk" bakom väggen.
 
Ok då har du koll på putsen(y)
Det var ett tips för att minska risk för framtida ev putsläpp som kan falla ner å ligga och spänna mellan yttervägg & innerväggen.
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Ok då har du koll på putsen(y)
Det var ett tips för att minska risk för framtida ev putsläpp som kan falla ner å ligga och spänna mellan yttervägg & innerväggen.
Ja det har jag tänkt på. Det fanns redan lite sådant när jag rev väggarna. Tack för tipset! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.