Hej

Sitter och funderar på att bygga en carport längs långsidan på mitt garage.

Har tänkt mig att ganska stort bygge för att kunna få in 4 bilar samt ett förråd längst in.

Carporten blir 7m bred och 16 meter lång

Frågan är eftersom garageväggen bara är 2.80 hög hur ska jag göra för att få en vettig lutning på taket i i carporten?
 
Om du bara fäster in det på 2,8 mot garaget och fallet det utåt ner till 2,2 m så har du tillräcklig lutning för ett plåttak.
 
Även på 7 meters bredd?

Jag är lite orolig att lutningen blir för låg när jag ska ha så pass bred
 
Rickard.
Om måtten gäller yttertaket så blir lutning ungefär 5° (lite av ett höftskott) och det kan man väl diskutera för att det duger till en carport.
 
lutningen är nog inte problemet utan snarare dimensioneringen. Det blir ju rätt så stadiga takbjälkar om du bygger i trä vilket kommer sno takhöjd. Jag skulle tittat på att utföra carportens stomme i stål.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Om måtten gäller yttertaket så blir lutning ungefär 5° (lite av ett höftskott) och det kan man väl diskutera för att det duger till en carport.
50cm på 7 meter blir något högre. runt 7 grader om jag tänker rätt men det är ju som sagt snutt.
 
Rickard.
60cm fall på 7m≈8.5cm fall/meter får jag det till men huvudräkning är inte min starka sida.

10cm fall/meter är knappt 6° så jag tror min höftning är nära. Nu skrev du 50cm vilket såklart blir en lite mindre vinkel.

Har jag fel så får du gärna peka ut det.
 
Tack för svaren så här långt!

Är det någon som är duktig på att beräkna bärighet som kan berätta vilken dimension på stål jag behöver?

Och gärna en siffra i runda slängar på vad det kan tänkas kosta?
 
Hej igen.

Har inte hunnit komma igång med bygget än då andra projekt har gått före.

Husväggen på långsidan på garaget är 250 hög upp till underspikningen.
Totalt till marken som sagt 280

Jag har tänkt att köra med hea220 balkar

Skulle det funka att jag grävde ut för att få taklutnikgen bra.
Marken sluttar redan neråt så utgrävning vore inget problem.
Men hur beskriver man det på en bygglovsritning?
 
Eller är det bästa att göra som carporten är ritad på den här bilden

Vad tycker ni om lösningen att skarva på det nya carport taket på det befintliga garagetaket




Ritning av garage med integrerad carport och bil parkerad under carportens tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir ju enklare att bygga ett carporttak som sitter på garageväggen mot att lägga det på taket.
Om du kan gräva ur eller klara höjden ändå så kör på det.

//AA
 
Det tycker jag också.
Måste jag ha något marklov för det eller ange det på bygglovet på något sätt
 
Jag valde oxå mellan de två olika sätten.
Tyckte det kändes krångligt att dra upp det på befintligt tak men med facit i hand så var det inte så mycket jobb. Mest lite rivande i början.
En bil parkerad under en carport med trasig takplåt som släpper igenom ljus, bredvid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valde hålplåt på kortväggen så kom det även in lite ljus där samt att man från huset ser om lampan i carporten tänds.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.