Jag bor i ett hus på 80kvadrat(byggår 1996) som har självdrag. Huset har två sovrum och ett badrum och sen är det en öppen planlösning på kök och vardagsrum. Mitt i huset står en tung gjutjärnskamin.


I sovrummen sitter det inluftsventiler som är högt plaserade på väggen och i taket sitter det frånluftsventiler(tallriksmodell) som är kopplade till murstocken.


I badrummet finns det en stäng- och öppnings-bar springa ovanför fönstret och en frånluftsventil(tallriksmodell) i taket med egen genomföring genom yttertaket(dvs den är ej kopplad till murstocken).


I den öppna planlösningsdelen finns det två inluftsventiler samt en köksfläkt och kaminen som jag antar är tänkta att stå för frånluften. Köksfläkten används endast vid matlagning och kaminen då och då för att höja mysfaktorn.


Huset uppvärms med el-element, som sitter i varje rum. De är plaserade under fönstren.

Problemet är att jag konstant har fukt(vintertid, jag har ännu inte hunnit uppleva sommartid i huset) i nederkant av fönstren( som för övrigt är 3-glasfönster).
Vad ska jag göra för att slippa fukten?
Hur ska jag ställa in in- och från-luftsventilerna?
 
Elda, det är den absolut enklaste lösningen. Alternativet, vilket kanske även bör göras fast du eldar, är att forcera frånluften i badrummet med en fläkt (t.ex. PAX230) samt att stänga tilluften där, den bör du för övrigt alltid hålla stängd.
 
Troligen är felet att du har för stor luftväxling mellan fönsterna, vilket gör att du få kondens på innersta rutan längst ned. Sen är det ju klart att om det är fuktigt inne/dålig vent. i rummet så får det just denna effekt på rutan.
 
Redigerat:
LGG-01 skrev:
Troligen är felet att du har för stor luftväxling mellan fönsterna, vilket gör att du få kondens på innersta rutan längst ned. Sen är det ju klart att om det är fuktigt inne/dålig vent. i rummet så får det just denna effekt på rutan.
Hur menar du med för stor luftväxling mellan fönstren?
Att de inte är täta, eller vad?

Vi hade problem med mycket kondens i vårt hus, byggt 2009, också 2 sovrum och ganska öppet i övrigt.
Det försvann när vi installerade FTX, numera torkar tvätten på ca 12h istället för som förut, 2,5 dygn.
Och den tunna imman som blir på badrumsfönstret efter våldsam dusch försvinner på någon minut.

Jag skulle gissa på att ventilationen, precis som i vårt fall, är strypt för att spara värmekostnader, men jag är nyfiken på det där med för stor luftväxling.

skickat från en telefon nära mig.
 
Antar att han menar att det är hög luftväxling mellan rutorna på grund av bristfällig tätning, vilket gör rutorna kalla filket leder till att kondesering uppstår.

Mycket möjligt, men för att inneluften skall kondenseras behövs rätt hög luftfuktighet, så mitt råd är assistera självdraget med badrumsfläkt.
 
Jag antar att du har isolerruta + innerruta (som går att tvätta på insidan mot isolerrutan)

Jag är helt fel ute..:surprised: + :surprised: me_ve_25.gif

Kollade på våra fönster i bostaden 3-glas = isolerruta + gamla innerbågen se. bortförklaringen nedan.

Det jag for efter är att i vårat torp har vi enkelglas med innanfönster, fick rådet av en glasmästare att om jag ballanserar luftgenomströmningen (litet hål uppe och nere) på det yttre fönstrets spröjsare så att kall luft långsamt pyser i i det nedre och värms upp och pyser ut i det övre, det gör att luften i mellan rutorna är varken utekall eller inne varm och då minemerar man kondens på inner rutan.

Men som du skriver så har du nog en strypt ventilation, försvinner kondensen när du brassar på i ved-kamminen så har du nog hittat felet
 
LGG-01 skrev:
Jag antar att du har isolerruta + innerruta (som går att tvätta på insidan mot isolerrutan)

Jag är helt fel ute..:surprised: + :surprised: [bild]

Kollade på våra fönster i bostaden 3-glas = isolerruta + gamla innerbågen se. bortförklaringen nedan.

Det jag for efter är att i vårat torp har vi enkelglas med innanfönster, fick rådet av en glasmästare att om jag ballanserar luftgenomströmningen (litet hål uppe och nere) på det yttre fönstrets spröjsare så att kall luft långsamt pyser i i det nedre och värms upp och pyser ut i det övre, det gör att luften i mellan rutorna är varken utekall eller inne varm och då minemerar man kondens på inner rutan.

Men som du skriver så har du nog en strypt ventilation, försvinner kondensen när du brassar på i ved-kamminen så har du nog hittat felet
Ahh:)
Vi har moderna 3-glasfönster här hemma, det var nog därför jag inte fattade.
Jag bara antog att TS också hade moderna fönster, har för mig att jag såg byggår -96 någonstans.
Annars är det ju bra att kolla det.

skickat från en telefon nära mig.
 
Vi har samma problem som dig med två fönster.
Dessa fönster är "moderna" Svenska träfönster med isolerkasetter(3-glas med argon).

Problemet finns inte i våra PVC-fönster.
Problemet finns inte i de fasta fönster jag bygt själv.
Problemet finns inte i de fönster jag renoverat själv(satt in ny glaskasett).

Jag tror största delen av problemet ligger i den köldbrygga som karmen samt bågen skapar.

Lösningen för att bota symptomen på problemet är i första hand att se till att varm luft strömmar upp underifrån = Element under fönstret samt fri väg för luften upp till fönstret.
 
Gissar huset inte är byggt -96......mycket ovanligt med självdrags ventilation via murstocken då......
 
Tack för alla tips.

Jag ska nog börja testa mig fram genom att höja effekten på el-elementen och sedan elda mera i kaminen, om det visar sig att det inte hjälper så får man ta och sätta in en pax i badrummet.

Huset ÄR byggt 1996 och enda ventilationen ÄR självdrag via murstocken hur konstigt det än låter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.