Vi har parkslide på vår trädgård och i sommras trampade jag ner så snabbt jag såg dom växa upp. Det verkar dock som att de bredde ut sig på sensommaren. Jag klippte aldrig gräset där omkring, men ska jag det? Risken är det sprider sig?

Det ser ut som grannen låter de växa precis utanför gräsmattan men klipper gräset som vanligt.
 
Claes Sörmland
Tre strategier som folk använder här.

1. Låt den komma upp med skott och klipp bort dem varannan till var fjärde vecka. Klipp inte skotten när de är för små, växten måste få bygga mycket biomassa med energi från rötterna för att du ska trötta ut den. Du måste vara ihärdig, detta tar några säsonger (år) och missar du nåt år så är det som att börja om. Passar inte den som är borta långa perioder på sommaren.

2. Låt den slå upp på försommaren och klipp sedan ned den. Nu har rötterna förlorat mycket av den energi som den lagrat under vintern. Upprepa eventuellt en gång på sommaren för att tömma den på mer energi. Sen täcker du hela markytan med tjocka och tunga preseningar och något tungt. Skivmaterial, stenplattor eller vad du nu har. Nu får de stackars skotten som kommer upp inget solljus och dör. Vänta två-tre säsonger. Detta har funkat för flera av mina grannar.

3. Importera lite olagligt glyfosatmedel från ett grannland (Polen) och skaffa en spruta med stor kanyl. Spruta in i stammen på sensommaren. Gärna efter att du har kört metod 1 första sommaren. Många rapporterar här att detta blir slutet för plantan. Att den inte kommer upp året efter, Gör den det. På den igen med 1, 2 eller 3.
 
  • Gilla
Sunnie och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den kan knappast sprida sig om den står i en gräsmatta som klipps runt den. Rötterna kan bli några meter men inte tiotals meter långa.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Ja, klipp gräset, annars sprider den sig.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Utanför min tomt har det funnits lite Parkslide under minst tjugo år utan att sprida sig. Men för ett par år sedan kapade kommunen ner allt och nu är området med Parkslide tio gånger större.
 
Ja, om man klipper ner den en gång kommer den snabbt tillbaka. Har man få klippt ner alla konkurenter så passar den på att bli större. Ska man klippa så ska man göra det upprepade gånger.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är ju heller inte så att rötterna sprider sig av nedklippningen utan det är bara etablerade rötter som slår upp nya skott. D v s man får se var parksliden verkligen är etablerad i sin helhet.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Svårt att veta vad som blir bra, som sagt trampade jag ner se har växt upp en liten bit och de stannade av i växten. Det var grannens råd, det se gjort på sin trådgård.

Vågar jag klipp gräset där jag såg parkslide sticka upp i sommars? Vill inte att gräsklippare blir en spridare och komma nära huset. Primärt så växter de utanför min gräsmatta kan man säga men skott kom upp på en plätt där jag inte rörde gräsmattan. Detta är också ett dödsbo som vi flyttade in i så vet ej hur tidigare ägare hanterade detta.

Dock har jag fått ledtråd då det finns ett ställe vid komposten där 1-2 meters stammar av parkslide låg(döda) vid inflytt för ett år sedan.

Hittade en gammal bild där det går att så lite var parkslide primärt växer
 
  • Soligt landskap med smältande snö, träd utan löv, klarblå himmel, vinter möter vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Att klippa parkslide med gräsklippare kan aldrig resultera i att den sprider sig. Gräsklipparen slår sönder skotten och så fort detta händer så är de döda.

Spridning kan enbart ske om rötterna grävs upp och flyttas. T ex om jordmassor med rötter i flyttas.
 
Att du hittar gamla vissna stammar i en hög är inget konstigt. De vissnar ner varje höst och då får man ta bort dem om man inte vill sitta och titta på dem hela nästa säsong. Det är säkert vad förra ägaren har gjort.
Dessutom är stammarna ganska svårnedbrutna när de har torkat, ett par tre säsonger tar det säkert om de inte ligger underst i komposten.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tre strategier som folk använder här.

1. Låt den komma upp med skott och klipp bort dem varannan till var fjärde vecka. Klipp inte skotten när de är för små, växten måste få bygga mycket biomassa med energi från rötterna för att du ska trötta ut den. Du måste vara ihärdig, detta tar några säsonger (år) och missar du nåt år så är det som att börja om. Passar inte den som är borta långa perioder på sommaren.

2. Låt den slå upp på försommaren och klipp sedan ned den. Nu har rötterna förlorat mycket av den energi som den lagrat under vintern. Upprepa eventuellt en gång på sommaren för att tömma den på mer energi. Sen täcker du hela markytan med tjocka och tunga preseningar och något tungt. Skivmaterial, stenplattor eller vad du nu har. Nu får de stackars skotten som kommer upp inget solljus och dör. Vänta två-tre säsonger. Detta har funkat för flera av mina grannar.

3. Importera lite olagligt glyfosatmedel från ett grannland (Polen) och skaffa en spruta med stor kanyl. Spruta in i stammen på sensommaren. Gärna efter att du har kört metod 1 första sommaren. Många rapporterar här att detta blir slutet för plantan. Att den inte kommer upp året efte
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tre strategier som folk använder här.

1. Låt den komma upp med skott och klipp bort dem varannan till var fjärde vecka. Klipp inte skotten när de är för små, växten måste få bygga mycket biomassa med energi från rötterna för att du ska trötta ut den. Du måste vara ihärdig, detta tar några säsonger (år) och missar du nåt år så är det som att börja om. Passar inte den som är borta långa perioder på sommaren.

2. Låt den slå upp på försommaren och klipp sedan ned den. Nu har rötterna förlorat mycket av den energi som den lagrat under vintern. Upprepa eventuellt en gång på sommaren för att tömma den på mer energi. Sen täcker du hela markytan med tjocka och tunga preseningar och något tungt. Skivmaterial, stenplattor eller vad du nu har. Nu får de stackars skotten som kommer upp inget solljus och dör. Vänta två-tre säsonger. Detta har funkat för flera av mina grannar.

3. Importera lite olagligt glyfosatmedel från ett grannland (Polen) och skaffa en spruta med stor kanyl. Spruta in i stammen på sensommaren. Gärna efter att du har kört metod 1 första sommaren. Många rapporterar här att detta blir slutet för plantan. Att den inte kommer upp året efter, Gör den det. På den igen
Fin sammanfattning av de andra trådarna :)
Parksliden härjar på grannens tomt, dock har de tyvärr grävt upp allt med grävmaskin istället och täcker med markduk. Är nu orolig att det börjar skjuta skott till oss på granntomterna. Räcker det att vi håller efter med gräsklipparen direkt eller behöver vi låta den slå upp lite först så den tappar energi, vad tror ni?
 
Kör på med klipparen ni. På etablerade bestånd tror jag att det kan vara bra att släppa upp lite. Men inte nya skott.
 
  • Gilla
Sunnie
  • Laddar…
Så får der bli, tack för hjälpen :) Nu håller vi oss redo inför invasionen och går på rond varje kväll 😱
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.