PLATSEN - Skåne. Vidsträckt åkerlandskap och nyetablerat villakvarter utkanten i ett litet stationssamhälle. Goda vänner här på "Byggahus" fick kommunal tomt, och här har jag skissat på hus i en blivande trädgård. Själva planlösningen har jag lämnat tom, som en vit ruta i en målarbok. Hur tycker NI att det här huset ska planlösas på insidan?

FÖRUTSÄTTNINGARNA - Tomten är dryga 1000 kvm. Detaljplanen tillåter max 25 procent byggyta. Alltså kan man bygga drygt 250 kvm inklusive komplementbyggnader, plus inredd vind. Byggnaderna ska ha sadeltak med lägsta tillåtna lutning på 38 grader. Bygglovsenheten vill att byggnadens takås hävdar gatans linje. Tomten ligger längst in på en liten lugn återvändsgata. Grannar på två sidor, och på andra sidan gatan. Mot väst och sydväst öppnar sig ett vidsträckt åkerlandskap med någon gård på avstånd. Den här utsikten måste man givetvis vara rädd om. I övrigt lämnar jag därhän hur hushållet är sammansatt. Istället vill jag ha synpunkter på planlösningen med utgångspunkt från DIG SJÄLV! Hur ska planlösningen se ut för att funka för just din egen familj?

TRÄDGÅRDSPLANEN - Bostaden omger en intim innergård som ramar in det storslagna landskapet. Huskroppen och två flyglar skyddar mot insyn från gatan och grannarna. Huset signalerar "Skåneland" med vita putsade murar och mörkröda snickerier. Att detaljplanen kräver ganska brant tak tycker jag här passar sällsynt väl ihop med ganska smala byggnader. Som tak väljer jag bandtäckt plåt i tegelröd kulör, alternativt lertegel. Visionen är rapsfältet och en blå himmel inramad av en rosengångar och stora perennrabatter. Inne på gården doftar det lavendel. Här trivs fjärilarna. På vintern skyddas husets invånare mot pinande vind av städsegrön buxbom. En fristad för småfåglar. Mitt förslag till de goda vännerna är att anlita trädgårdsarkitekt FÖRST och inte sist. Det blir faktiskt billigast att göra trädgården rätt på en gång. Alltså, att göra trädgårdens entreprenadjobb på samma gång som man grundlägger huset. I synnerhet som tomten består av tung lerjord.

SJÄLVA HUSET - Enkelt och reaktangulärt (maximalt 7,8x13.2 meter utvändigt) med förhöjt väggliv. Detta ger mycket boyta på liten byggyta för relativt lågt pris. Att huset är smalt ger bättre dagsljus mitt inne i huset med given fönsteryta. Det smala breddmåttet gör också att man kan utföra mellanbjälklaget fribärande, utan bärande hjärtvägg.

FLYGEL MOT NORR - Separat trädgårdspaviljong (3,6x10,8 meter). Denna öppnar sig på tre sidor mot huset, trädgården och åkerlandskapet. På nordsidan utföres paviljongens fjärde vägg som en putsad mur, som fortsätter i full våningshöjd ända till bostadshuset. Alternativ till mur är en spaljé för klängväxter (skuggtåliga). Mitt förslag är att man förser paviljongen med isolerad grundplatta. Då kan man, vid behov, senare lätt förvandla paviljongen till separat boningsrum.

FLYGEL MOT SÖDER - Carport med förråd har jag lagt i vinkel, parallellt med tomtgräns mot sydost. Bilarna hamnar på så vis "bakom husknuten", och stör inte helheten från gatan. Därifrån möts besökaren av en ren och harmonisk fasad, med lättläst entré. Carportens baksida (mot trädgården) kan avgränsas med spaljé för blommor, som silar solljuset fint in till den täckta carportytan.

MÅNGA MÖJLIGHETER INOMHUS - Byggnadernas samtliga ytterväggar är 90-gradiga, med undantag av carportflygeln. Om man väljer att ta upp dess vinkel inne i bostadsbyggnaden blir byggkostnaden avsevärt högre. Dessutom skulle husets inre plan bli betydligt svårare att lösa. Bostadshusets enkla form öppnar möjlighet förmånga alternativa planlösningar. Exempelvis hindrar inget att man lägger vardagsrum och föräldrasovrum uppe och gör bottenvåningen till barnens planhalva med kök och matplats. Eller ett pensionerat par kanske hellre vill ha ett jättestort hobbyrum däruppe.

Bottenvåningen integreras med trädgården via fönsterdörrar, alternativt skjutdörrar. På vindsvåningen går golvet ända ut till ytterväggarna. Detta ger ett mysigt snedtak. Tak och väggar möts i ett band av låga, breda fönster, som exteriört kröner långsidornas fasad. Fönsternischerna medger mycket gott ljusinsläpp, trots relativt liten glasyta. Fönsterraden markerar horisontlinjen i en levande "landskapstavla". Den hamnar i ögonhöjd när man sitter och språkar i en soffa. Några fönster går ända ned till golvet, för att ge kontakt mellan ovanvåningen och trädgården nedanför. På gavlarna inga fönster alls. Detta underlättar anslutning till carport, bidrar till avskildheten. Exteriört framhäver det gavelhöjden. På bottenvåningen relativt små fönster mot gatan och större fönsterpartier / skjutdörrar / fönsterdörrar som förenar huset med dess trädgård.

DE GODA VÄNNERNA kommer att hålla koll på inläggen. De kommer säkert också att ha synpunkter. Det är ju trots allt varken min tomt eller din, utan deras.
 
Kanske ska du ta och starta en hemsida ;)
 
Hm ... hemsida? Jag tänkte använda den här!
 
Ujj ujj, det där vart inget dåligt inlägg! Dina målande beskrivningar gör så att man verkligen förnimmer allt det där och mer därtill!

Jag är väl av den traditionella sorten och kan bara svara för mig själv (snart 30 och med ett barn) att jag gillar tanken på att ha kök, klädvård, wc/dusch, vardagsrum samt ett kontor på 1:plan för att sedan ha en mer privat sfär på andra våningen med två eller tre sovrum och ett allrum. Med tanke på utsikten så vill jag ha både kök och vardagsrum åt trädgårdssidan fast kanske med v.rum i vinkel så att man även kan ha koll på vad som händer på framsidan. Stora fönster så man kan njuta av det vidsträckta landskapet och bli ett med naturen på baksidan men på fram, som du beskrev, ren entré, "less is more" med så lite som möjligt. Man ska lockas in i huset och in i trädgården.

Är inte säker på att jag förstod hur du menar med garaget/carporten. Ser man bilarna från gatan eller ej?

Än en gång WOW och tack för upplevelsen att läsa dina utförliga beskrivningar.
Har du funderat på att bli författare, eller kanske är du det redan?

mvh
 
Om carporten: Lösningen framgår bäst på bifogad skissen (skåneland.pdf).
 
Jag som inte har barn än...och som kanske tänker helt uppochner känner spontant att jag inte vill ha mitt sovrum på samma plan som barnen. Sådana tankar kanske ändras när de väl kommer, men hyschhysch och tysta leken är inget för mig...;)

Som vuxen med barn tycker jag att man behöver värna om sitt privatliv och äktenskap. Det kanske fungerar när de är små, men även barnen kommer vilja slippa föräldrarna när de blir stora (och spelar enormt hög musik halva nätterna - allt utifrån hur jag själv var).
 
billy_baver: Rita kan du!

Det är en utmaning att få till bra rum på såpass smalt som 7.30-7.40 invändigt
 
Mats_o: Visst är det en utmaning! Och det var just denna utmaning jag ville aktualisera med denna tråd. Att rita stora och tjocka hus är inget svårt. Men hur gör man rymlig bostad av en liten och slank byggnad? Detta hus är inte ens 7,30 invändigt, utan 7,20.

Ett bostadshus har mycket lång livslängd. Därför ska planlösningen dessutom tillåta nya användare med nya krav. ClaJe ville ha alla sina sovrum koncentrerade till vindsvåningen. Men Kesella ville hellre ha sovrum spridda till olika delar av huset. Om de skulle bott i samma hus efter varandra måste planen tillåta förändring. Risken är annars att huset blir sönderbyggt, vilket förkortar livslängden.

Visst har jag "facit" i bakfickan, på åtminstone ett par olika sätta att indela planen. Men jag spar dem tills vi samlat in lite fler synpunkter.

Bifogar i detta och nästa två inlägg som bilagor skalenlig plan på bottenvåningen, ovanvåning plus axiometri mot gatan.
 
Bifogar axiometri av fasaden mot öster (mot gatan). OBS: Carporten blir mer dominerande än i verkligheten på denna typ av projicering.
 
bra bra.
Min enda åsikt är att jag nog tycker att eftersom man bygger carporten på det sättet så förlorar man lite tomtyta för använding på andra sidan om du förstår mig. Det blir ett x antal kvm som bara får användas till deko eftersom man inte gärna sitter och tar fika på gaveln av carporten en bit ifrån huskroppen - eller?
 
Bifogar alternativet att låta "flyglarna" byta plats. Huset flyttas in, snett mot sydväst, ett par meter från gatan.

Därmed finns plats att lägga carporten så att den inte stjäl mer yta av husets västra fasad än 3,60 (samma som trädgårdspaviljongen). Denna lösning passar fint om man föredrar entré från gaveln. Då förlänger man helt enkelt carporttaket ut över gaveln som dörrtak.

Nackdelar? Man får ett par meter extra tomtremsa mot gatan, till inte särskilt stor nytta. Ännu fler kvadratmetrar försvinner av trädgården på baksidan. Vilket jag tycker är lite synd. Trädgårdspaviljongen orienteras mot nordväst istället för mot syd. Vilket iochförsig inte alls måste vara en nackdel, men iallafall en stor skillnad gentemot första alternativet.

För att ta en trädgårdsfika i mars behöver man förresten ingen trädgårdspaviljong. Det räcker med en stjärtlapp på en trappa mot sydväst, så man kommer riktigt nära snödropparna.
 
Håller med Kesella om placering av barnrum kontra vuxenrum. Jag skulle nog i första hand satsa på kök, vardagsrum, vuxensovrum och badrum på övervåningen. Du sa också att utsikten var bra mot väster!? Eftersom det är lite kontroversiellt och jag vet att du varit lite motståndare till det så har jag gjort en snabb skiss på en klassisk placering.
Skulle bli något sånt här..
 
  • billybaver plan 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • billybaver plan 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
imported_Anders_S : Andravåningen består på grundskissen av en inredd vind med förhöjt väggliv. Volymen och väggytorna är alltså mera begränsade än i bottenvåningen. Alltså kan man inte bygga balkong på husets långsida annat än utanför eventuell takkupa. Faktiskt innebär redan förhöjt väggliv sannolikt avsteg från detaljplan (jag har bara sett en sammanfattning).

Men bortsett från det tycker jag det är en trevlig lösning att utnyttja husets spännvidd i genomgående sällskapsrum. Din lösning med eldstad som möter besökaren direkt i entrén tror jag tilltalar alla.

Om du låter köket byta plats med soffgruppen i söder vinner du en flera fördelar: VVS-dragningarna koncentreras. Köket får jämnare dagsljus. Tvättrum och kök och entré kan kopplas ihop (i "rundgång"), vilket ger en luftigare plan. Köket hamnar alldeles intill carporten, vilket underlättar transport av dagligvaror till kyl och frys.
 
Missade den begränsade ytan uppe.

Angående att flytta köket håller jag med dig, kan man underlätta vvs och dyl är det ju ett plus. Alla vvs-dragningar blir ju då koncentrerade på en sida av huset. Min tanke med soffgruppen i söder var att jag antar att vyerna är vackrast där, dvs jag ville att matplats och soffor hamnar bäst.
Skissar lite på en lösning som JAG mer skulle luta åt. Liknande men ändå inte. Får se om du gillar tanken. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.