Hur ska huvudet sitta på en handslägga? Ena sidan är ju rak och den andra vinklad. Jag har alltid trott att den raka ska vara upp för där sitter ju märkningen och så den jag ärvt av farfar sett ut (till höger i bild). Men nu fick jag hem en till som sitter tvärtom. Vilket är rätt?

Två handsläggor med olika orientering på huvudena på ett svart bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilket är rätt?
 
Har inte den blekaste vad som är rätt eller fel, men den vänstra röstar jag på.
Kan ju komma åt något närmre en vägg med den lösningen
 
Alla mina gamla ser ut som den till vänster..
 
Oftast är hålet större i den änden som ska vara uppåt, knacka av och kolla?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Min mejselhammare ser ut som din blå handlägga, så levererades den från Hultafors
 
Höger är fel vänster rätt.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Personligen tycker jag bäst om versionen till höger, får lite mer kraft och är lättare att komma åt med när det är lite tajt..
 
Min uppfattning är att vänster är rätt men någonstans någon gång genom historien har det alldeles säkert på något bruk monterats släggor enligt den högra varianten för det tycke dom var rätt. Det kanske var något särskilt arbetsmoment som gick bättre med den varianten, vad vet vi?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Min uppfattning är att vänster är rätt men någonstans någon gång genom historien har det alldeles säkert på något bruk monterats släggor enligt den högra varianten för det tycke dom var rätt. Det kanske var något särskilt arbetsmoment som gick bättre med den varianten, vad vet vi?
Rikta svetsade plåtar där det är 90° emellan så vill man gärna komma åt och inte ha 1-2 cm slägga som sticker ut över träffytan..
 
En fundering: Om man ska smida ut ett järn d.v.s. slå släggan med en rörelse lite ifrån sig, så kanske den högra, som har tyngdpunkten närmare handen, passar bättre ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En fundering: Om man ska smida ut ett järn d.v.s. slå släggan med en rörelse lite ifrån sig, så kanske den högra, som har tyngdpunkten närmare handen, passar bättre ?
Jag föredrar nog en slägga med rundare slagyta när jag sträcker ut plåt i särskild riktning, iaf om det är viktigt att det inte blir tydliga märken av slagen.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En fundering: Om man ska smida ut ett järn d.v.s. slå släggan med en rörelse lite ifrån sig, så kanske den högra, som har tyngdpunkten närmare handen, passar bättre ?
Den vänstra har tyngdpunkten närmast handen.
 
Huvudena har formen av mejselhammare och där vill en ha det monterat som den vänstra med tyngdpunkten längre ut i förhållande till träffytan. En mejselhammare har ingen nytta av längre räckvidd i form av längre skaft (eller monterat som den till höger) då den måste matcha armen som håller mejseln.
 
nanowire nanowire skrev:
Huvudena har formen av mejselhammare och där vill en ha det monterat som den vänstra med tyngdpunkten längre ut i förhållande till träffytan. En mejselhammare har ingen nytta av längre räckvidd i form av längre skaft (eller monterat som den till höger) då den måste matcha armen som håller mejseln.
Tyngpunkten i den vänstra ligger ju dock (precis som tidigare nämnts) längre IN mot handen..

Ju längre skaft desto mindre rörelse för armen när man slår.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Den vänstra har tyngdpunkten närmast handen.
Ja om skaften är lika långa, men om man tänker på känslan och avståndet till den tilltänkta träffytan, så skiljer det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.