Hej!

Är nyfiken på i vilket stadium ett nybygge bör vara innan elektrikern kommer för att göra kabeldragning och montage av dosor.

Tänkte göra en utbyggnad med 170mm väggar samt 45mm installationsskikt.

Jag antar att jag sätter upp väggarna och taket, isolerar och sätter på plast.

Därefter på med installationsskiktet. Är det något särskilt jag ska tänkta på där innan elektrikern kan göra sitt arbete så det går så smidigt som möjligt? Ska jag lägga i 45mm isoleringen innan eller efter elektrikern dragit sladd? Ska jag lämna några glipor i installationsskiktet eller borrar elektrikern igenom 45mm regeln där sladden ska fram?

Spelar det någon roll om jag redan satt upp panelen utanpå väggen innan elektrikern kommer?
 
Redigerat:
Jag är inte elektriker, men jag håller på och bygger en villa i lösvirke och satte upp installationsakiktet samt gles i tak innan elektrikern kom. Ingen isolering i installationsskikt.

Det man ska tänka på är övergången mellan tak och vägg. Sätter man översta 45:an dikt an mot takgles kan det vara svårt att komma fram med rören där.
Om det inte är några innerväggar hade jag avvaktat med översta 45:an till elektrikern är klar, det kommer underlätta.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.