Hur ska forumet hantera ogrundade/falska varningar?

  • Antal röster
    62
Med anledning av en varning för ett företag i vårt forum där TS fyllt i sin profil med falska uppgifter, så vill jag diskuera vad som är bästa sättet att hantera den här typen av referenser.

Ett sätt är att helt enkelt radera tråden. Fördelen med detta är att företaget som blivit falskt anklagat då slipper få sitt namn besudlat alls, i alla fall hos oss.

Ett annat sätt är att stänga tråden och lägga till en notis i rubriken om att det är en falsk/ogrundad varning. Fördelen med detta är att den här falska referensen då också kan tjäna som underlag för andra ogrundade omdömen på företaget runtom på nätet.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Notera gärna i ett sista inlägg orsaken till varför den blir låst. Någon kan redan ha kopierat i lnlägget med hänvisning till Byggahus, söker någon då efter tråden finns den kvar och då förtydligande.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Min första reflektion var att tråden bara borde raderas men det ligger helt klart en poäng i att ändra rubriken så det tydligt framgår att det är inte är bevisat. Särskilt då byggahus.se ofta hamnar högt upp i sökresultaten.

Vill passa på att tillägga att jag uppskattar att ni verkligen tar sådant här på allvar och hanterar det professionellt. I relation till övrig moderering är detta klart mer angeläget.
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Eftersom tråden skulle kunna dyka upp även efter att en raderats så tycker jag att det är bättre med ändring av rubriken och förklaring i första/sista inlägget innan tråden blir låst.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag tycker definitivt att en sån tråd ska få vara kvar men taggas tydligt i rubriken "FALSK/OGRUNDAD INFO". Dessutom bör det stå i första inlägget varför tråden är ogrundad. Samma gäller för det sista inlägget som bör vara ett nytt inlägg gjort av admin/moderator med förklaring.

I grund och botten tycker jag att sån tråd skulle få vara fortsatt öppen för diskussion, men med tanke på hur många idag som är lässvaga ("orkar inte läsa hela tråden") så är det nog ändå bäst att låsa en sån tråd.

När jag var admin i ett forum tidigare så gick att köra lite analytics med IP-adresser osv och hitta en del avvikelser. Jag hoppas att ni har möjlighet att använda dessa forumfinesser för att hitta "fula fiskar".
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Man bör även ersätta känsliga uppgifter som firmanamn med maskning. Typ XXXXXXXX. söker man firmanamnet så dyker det ju upp annars, gärna i en fortkortad variant hos sökmotorn där notiser om falsk anklagelse osv inte syns.

Så, antingen radera helt, eller maska och skriva notis. Gärna det sista tycker jag.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Att bara lägga till en notis i rubriken och i tråden tror jag inte räcker för många kommer ändå att tänka "ingen rök utan eld" så bäst välja ett annat företag. Så antingen radera eller göra som Tomtom79 nyss skrev.
 
Jag tror ju att om någon är ute efter att misskreditera ett företag så gör man det kanske inte bara på Byggahus utan även andra forum. Då är det bra att tråden finns kvar (låst, med förtydligande) så att inte allt man hittar på nätet är negativ smutskastning.
 
  • Gilla
Daggew och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.