På vårat hus från 1913 saknas det fönsterbläck på vissa fönster och de som har bläck sitter inte som de bör göra tror jag. Det sitter också en nyare ytterpanel ditspikad över den gamla så det sitter en smyg mellan fönstret och fodret. Så nu tänkte jag sätta dit nya bläck samt även passa på att byta både smyg och fönsterfoder. Men jag vet inte riktigt hur allt ska sitta, bla. om smygen och fodret ska sitta i nivå med varandra eller om fodren ska flyttas ut en bit så att smygen syns när man tittar framifrån. Det är gjort både och på vårt hus så jag har ingen aning om vilket som är rätt. Sen är det ju gamla fönster utan spår för fönsterbläcken så jag antar att man använder bläck utan läpp som normalt ska in i spåret på karmen. Sen om någon har en bild på ett fönster där allt sitter som det ska vore jag väldigt tacksam.
 
Redigerat:
Hur många fönster pratar vi om? Själv är jag inte mycket för smygar alls utvändigt.Alla små skrymslen fungerar ju som ett ställe förvatten att samla sig.Nä jag skulle tagit ut fönstren,sågat ett spår för underblecken i karmens underdel.Monterat tillbaka det i panelliv och satt bleck och foder.Lycka till
 
Det är 7 fönster.
Då jag har aldrig hållit på med fönster förrut så känns som ett för stort projekt för tillfället att flytta ut dom, så det får bli till att sätta dit smyg.
 
Foder brukar sättas kant i kant med smygens insida, alltså så att smygen täcks av fodret när man ser rakt utifrån.
 
Farzan skrev:
Foder brukar sättas kant i kant med smygens insida, alltså så att smygen täcks av fodret när man ser rakt utifrån.
Tack då vet jag det, sen är det då hur bläcken ska sitta. Är det alltså att föredra att såga upp ett spår i fönsterkarmen så man kan använda moderna bläck? Hur gör man det lättast, har en Fein Multimaster och den borde ju funka bra till detta eller finns det bättre alternativ?

Sen har jag sett lite olika lösning på hur de sitter och det normala är väl att dessa spikas dit när foderen är på plats och då är bläcket uppvikt lite mot foderkanten. Men har även sett att man toligtvis spikat dit bläcket före fodret. Dvs. bläcket spikas dit och går ut lika långt som fodret är brett och sen spikar man de stående fodren så att de slutar några mm ovanför bläcket. Det är svårt att beskriva hur jag menar i ord och jag har full förståelse för om ni inta fattar vad jag menar:)

Bläck föresten, bleck heter det väl:blushing:
 
Ett alternativ till att slippa såga i fönstren är också att gå till en plåtslagare och få "tillvikt" bleck utan den där sista kröken som ska in i skåran. Vi gjorde så och det blev jättebra, dessutom mkt billigt då det oftast räckte med ngn spillbit hos plåtslagaren. Då fick vi också hörnen tillvikta. När vi sen satte dem på plats la vi en sträng silikon precis bakom för att stänga ute ev vatten som kommer in då böjen saknas. Hoppas du förstår vad jag menar :)

Vi har förresten också provat två olika sätt att komma runt det där med smyg på utsidan, antingen att flytta ut fönstret eller att sadla på utifrån för att komma i fas med ny panel. Personligen tyckte jag det blev så mkt bättre med det utflyttade fönstret och kommer förmodligen göra om det andra. Det ser helt enkelt bara bättre ut, visst det var lite meckigt, men inte så farligt som jag trodde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.