Hej! Vårt hus målades om ett år innan vi köpte det, men säljaren satte inte tillbaka fönsterblecken. Misstänker att det aldrig suttit bleck på de största fönstrena.

Jag vill sätta dit bleck nu, men fattar inte hur på de stora fönstren. Det saknas nått med tillräckligt gods för att skruva fast dem. Men det finns ett spår. Kolla på bilden och kom med förslag. Höjden på nederdelen, under spåret, är ca 0,5 cm.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara sticka in blecket i spåret och skruva/spika/nita fast?
 
Ser dock ut som det kommer bli svårt att få fall på plåten. Eftersom det lär vara ett uppvik på fönsterblecket. Ser ut som fodret sitter lite för nära springan. Men annars är det bara göra som "hantverkare1" säger. ja bruka ta en kniv och göra ett hål först så är det är det lättare att skruva.
 
Fast det kanske bara bilden som lurar mig!
 
har kollat nu med en stump. Det blir ok fall, men det känns fortfarande fel att spika eller skruva i den tunna listen. Men det kanske bara är att göra?
 
Kanten under spåret på karmen är till för att fästa blecket, så skruva på! ☺
 
Såga av lite på fodret så du får mer fall.
Ditt fönster ser helt normalt ut och jag kan säg på rak arm att där är mer än ca 5mm o skruva i. Skulle gissa på ca 12-14mm. Du behöver ett bleck som är 60mm djupt, dessa finns färdigbockade i bygghandeln. De är dessutom förborrade. Köp samtidigt bleckskruv,mycket smidigare än bleckspik.
Sen kollar du på youtube eller Lindabs hemsida hur man gör ett korrekt uppvik/gavlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.