Hej

(Jag testade i forumsdelen för husgrund, men fick inget svar, så jag testar här!)

Delvis under mark
Jag har murat en källarvägg i leca. På utsidan är det 20 cm isodrän med ett lager markduk utanpå. Ingen puts. Där är det lite sent att utföra ändringar nu, för det är nedgrävt sedan ett år.

Delvis ovan mark
Ovan mark är lecan blottad, varken puts eller isolering. Jag har tänkt mig att montera 20 cm cellplast på utsidan av muren, ovan mark. Detta kommer döljas av ett soldäck, så det syns aldrig.

Insidan
Insidan är som utsidan, blottad leca. Tanken är väl att putsa den inifrån så att det blir en fin och enhetlig yta. Sedan måla med en färg som inte ställer till problem enligt nästa rubrik

Diffusion
Både putsbruk och färg ska väl vara diffusionsöppet vad jag förstår. Jag har hört att folk har haft fel puts och fel färg förr och fått missfärgningar mm.

Finns det någon här som kan sånt här bra? Det vore skönt att göra färdigt väggen, för när det har slarvats lite med bruk här och var så kan man nu delvis se ljuset utifrån genom väggen och det känns lite sådär när man har värme på i detta garage.

Tack!
 
Bästa lecaväggen får du med puts eller slamning på båda sidor, dvs "tätar" lecastenen så att den luft som finns inne i stenen inte kan röra på sig och försämra isoleringen. Även ljudgenomsläppligheten påverkas om man har puts på båda sidor eller ej.
Nu var ju delen under mark redan "körd", men borde varit putsad. Den kvarvarande väggen över mark där du tänkt sätta cellplast på. Tycker jag att du minst skall slamma, dels för att täta till för att få en bättre isolering men också för att hindra myror från att bygga bo i stenen.
På insidan hade jag putsat och sedan målat med en silikatfärg, detta ger en vägg som fortfarande andas men inte dammar som en obehandlad putsvägg gör.

Har själv silikatfärg på alla mina putsade väggar i sutteräng våningen och har inte sett några missfärgningar.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett väldigt glasklart och informativt svar! Dina argument låter kloka.
 
vilken sorts puts? kalk, kc eller nåt annat?
 
JohanLun skrev:
vilken sorts puts? kalk, kc eller nåt annat?
Kör på B-bruk på utsidan och c-bruk på insidan, viktigt med b-bruket på utsidan.
 
Ring en murare, inga spekulationer och råd i denna tråd funkar på utsidan, det kommer att lossna.
 
scarface75 skrev:
Ring en murare, inga spekulationer och råd i denna tråd funkar på utsidan, det kommer att lossna.
Vad grundar du det på? Finns det någon betydande vetenskap som alla murare kan men som är omöjligt att behärska annars?

Orsaken till eventuellt spydigt svar är helt enkelt att det ofta är bättre svar i det här forumet än vad man får av för oerfarna, lågutbildade eller rent utav korkade hantverkare. Jag har redan haft en murare hemma som fick backning på flera punkter när kontroll gjordes.

Är du murare? Om du vet att dessa tips inte håller så vet du garanterat vad som håller. Dela gärna med dig.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
25 års erfarenhet. vanligaste felet som hemmafixare gör är inte själva putsningen av socklar utan valet av bruk. väljer man helt fel bruk så går det ganska snabbt (1-2 stockholmsvintrar) åt h-vete. Gör man halvrätt så kan det hålla i många år, men när en riktig vinter slår till går det också åt h-vete.
Sen är silikatfärg inte klassad som sockelfärg, det är en fasadfärg, dessutom kräver den rätt bruk som underlag för att nå optimal prestanda och vidhäftning och det är fel bruk på socklar.
Det är få (inte ens alla murare) fattar är att kombinationen mellan färgval och bruk är av ytterst vikt. rätt färg kan vara fel på vissa bruker och vissa bruker funkar inte mot vissa underlag eller fel ställe. Normal har du tre färger för utv puts att välja på och det är kalkfärg, silikatfärg och silikonhartsfärg kanske tom akrylsockelfärg kan funka hyffsat mot vissa bruker. sen finns det flera varianter av kalkfärgen/kc-färg som skall användas i olika scenarion.
 
Redigerat:
  • Gilla
moperandi
  • Laddar…
Spydig eller ärlig ? jag har sett mängder med hemmafix där allt sett helt ok ut förutom att allt håller på att ramla ner efter ett år pga av att folk går fram till Lisa 19år på Bauhaus och frågar vilket bruk man ska ha för att putsa sockel.
Ska jag berätta alla kombinationer och varför så fär jag skriva i två timmar, det är komplext men har en enkel röd tråd i slutändan.
 
Ok, tack för bra svar. Vi får se om jag får tag i någon som verkar kompetent, annars är det bara att rulla på enligt bästa förmåga själv. Det mesta som ska göras hos mig är på insidan, vilket borde vara mindre dramatiskt.
 
Vad är "rätt bruk" då i detta fall? Utsida resp. insida?

//AA
 
På nya lecablock funkar i alla fall b-bruk på utsidan och c-bruk på insidan. Jag har för mig att man inte behöver grunda på nya lecablock. Det fäster bra ändå. Vad som är bäst att måla med vet jag inte.
 
tommib
scarface75 skrev:
Spydig eller ärlig ? jag har sett mängder med hemmafix där allt sett helt ok ut förutom att allt håller på att ramla ner efter ett år pga av att folk går fram till Lisa 19år på Bauhaus och frågar vilket bruk man ska ha för att putsa sockel.
Ska jag berätta alla kombinationer och varför så fär jag skriva i två timmar, det är komplext men har en enkel röd tråd i slutändan.
Berätta gärna just en kombination som fungerar. Du behöver inte skriva en hel uppsats, det räcker med en kombination för detta fall. Med motivering.

Varför skulle inte Lisa, 19, kunna lära sig vilka bruk och färger som fungerar ihop?
 
M
tommib skrev:
Berätta gärna just en kombination som fungerar. Du behöver inte skriva en hel uppsats, det räcker med en kombination för detta fall. Med motivering.

Varför skulle inte Lisa, 19, kunna lära sig vilka bruk och färger som fungerar ihop?
Därför att Lisa är tjej och tjejer kan väl inget om murning heller! 😂😂😂
 
M
</ironi>
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.