Beställde fotplåt av en plåtslagare och tänkte väl inte så mycket på hur den såg när jag hämtade dem men då jag såg en fotplåt på coop forum så såg jag att den var betydligt bredare an den jag fått. Och då menar jag den delen som ligger på taket inte själva läppen som går ner i rännan. Mina plåtar var bara 5-6cm breda medans de på coop forum var 15-20cm. Även de plåtar som jag rev bort från taket var 15-20cm. Så frågan är om det spelar någon roll och i så fall vilken.
 
det som går upp på taket räcker att vara så lång att det går att spika/skruva fast den, det viktigaste är att "läppen" går ned i rännan och tar hand om panndroppet och skyddar råsponten
 
Jag har förstått att de brukar vara 15 cm breda upptill och 6 cm "läpp".
 
Läppen är ca. 6cm men det är även den andra delen, så plåten är bockad på mitten så att säga. 6cm räcker ju till för att spika fast plåten men det blir ju svårt att göra som tex. Mataki rekomenderar att man ska göra. Vilket är att man ska sluta med pappen på halva plåten, men i mitt fall så lär jag ju fästa pappen ända ner mot bockningen för att täcka spikarna som man spikade plåten med. Men varför man ska börja med pappen på halva plåten (om man nu har en bredare plåt vill säga) har jag lite svårt att se finessen med, är det möjligen för att pappen inte ska synas?
 
Skulle tro att man vill undvika kapiläreffekten, dvs att ev. vatten som stänker in vid takfoten inte ska nå upp till pappen. Du ska också limma pappen på plåten. Jag placerade provisoriskt ut takfotsplåt under lagd papp utan att limma och efter en regnskur var det blött mellan plåt och papp hela vägen upp till råsponten. Enligt de nya rekommendationerna ska du även lägga en 15cm remsa takpapp under plåten.
 
Hej jag har på tok för mycket erfarenhet av takarbeten :p

vad är det för tak? Ska du lägga om taket med papp eller är det tegeltak?
På papptak är "reglerna" dessa:
6 cm är på tok för lite den del på taket skall vara minst 150mm och fotplåtarna ska ligga med ett överlapp på minst 100mm.
och dessa ska skruvas i sicksack med 10 cm mellanrum men se till att inte skruva för långt ner, halva överdelen på det in på taket. Läppen finns ingen standard utan det beror på hur långt ner hängrännan sitter men läppen ska gå över inre kanten på det lägsta stället så inget vatten kan ta "bakvägen" och rinna ut med fasaden..

Förutsätter att det ligger någon underlagspapp eller gammalt ytskikt.
Och hur långt ner ska pappen gå? jo det ska sitta en pappremsa (för att skydda ytpappen från vassa plåtkanten) mellan befintligt tak och halva överdelen på fotplåten sedan ska ytpappen dras ner till ca 1,5 cm från bocken och svetsas med en bredd av 8 cm.

Det stämmer att man slutar på halva plåten på ett tegeltak för utseendets skull men då kan det vara bra att ha en bredare plåtkant så man kan skruva fast den. Finns underlags papp med en klisterkant som man bara river av en skyddsplast och trycker mot plåten.

Hoppas svaret duger.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Taket är ett mansard-tak med en lutning på över 60gr vid takfoten med 2-kupigt lertegel på. Ska pappa och läkta om men teglet ska jag använda igen och jag har tagit bort all gammal papp. Den nya pappen är yap2200 med klisterkant. Så frågan är om jag kan/bör köra med plåten jag har eller ska jag be om en bredare? Då det är klisterkant på pappen, räcker det som klister mot plåten eller ska jag smeta på någon "klet"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.