Jag tog bort silikonet kring brunnen som lossnat in mot klinkern och det luktade illa. Under var det som fogmassa men alldeles löst som våt sand. Jag tänkte innan jag tog bort det att det bara skulle vara att sätta dit ny silikon men… Kanske inte. Sen undrar jag också om ni har något tips på hur man lätt tar bort silikon som sitter fast i brunnen som är metall.
Tack 🙏
 
Är det fog som förvandlats till sand eller är det fix som lossnat under klinkers? Man ska aldrig lägga silikon runt brunnen , klinkerfog gäller.
 
BirgitS
Några bilder på hur det ser kanske underlättar för de som kan svara.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
OkunnigeM
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det fog som förvandlats till sand eller är det fix som lossnat under klinkers? Man ska aldrig lägga silikon runt brunnen , klinkerfog gäller.
Det vet jag inte… ☹️
 
BirgitS BirgitS skrev:
Några bilder på hur det ser kanske underlättar för de som kan svara.

Välkommen till forumet också!
Tack 🤩
Bra tänkt. Fixar det.
 
Rund metallgolvbrunn med hål inramad av kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitna kanter, rostfri diskho, svart bänkskiva, behöver tätning eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, diskbänk möter arbetsbänk, slitna ytor, fogmassa, ingrodd smuts, bostad interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Försök skära bort silikon med ett rakblad. Men var försiktig så du inte kommer för långt ner mot tätskiktet så det skadas. Fyll sedan på med klinkerfog.
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försök skära bort silikon med ett rakblad. Men var försiktig så du inte kommer för långt ner mot tätskiktet så det skadas. Fyll sedan på med klinkerfog.
Tack! Och det spelar ingen roll att det är trä under?
 
BirgitS
Vet du hur gammalt badrummet är?
Menar du att det är klinker på en spånskiva med tätskikt eller att det är ett träbjälklag med något annat ovanpå?
Källare, krypgrund eller vad under badrummet?
 
Vad menar du med trä? Normalt finns det flytspackel, tätskikt, fix och sedan klinker.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du hur gammalt badrummet är?
Menar du att det är klinker på en spånskiva med tätskikt eller att det är ett träbjälklag med något annat ovanpå?
Källare, krypgrund eller vad under badrummet?
Vi köpte huset -14 och ägaren hade dött så inget årtal. Det var dock mycket fint då så säkert inte långt tidigare.
Huset är från -36 och har träbjälklag. Utanför duschen finns elgolvvärme men inte ända in. Under finns en källare.
 
Då är det (nästan) säkert flytspackel på golvet, och förhoppningsvis tätskikt på flytspacklet. Det är det du inte får skada när du skär bort silikonet.

Klinkerfogen är inte tät och skall inte vara tät. Därför kommr dte alltid att finnas vatten under klinkerplattorna, som ligger ovanpå tätskiktet. Detta vatten skall sugas genom fixet undrr plattorna mot golvbrunnen. och rinna ned där. Det kan vara blött under plattorna i ett par månader efter en dusch. Men har du då en tät silikonfog vid brunnen så kommer vattnet aldrig att nå dit. Iställer kommer det saaakta att avdunsta upp igenom fogarna.
 
  • Gilla
OkunnigeM
  • Laddar…
BirgitS
O OkunnigeM skrev:
Vi köpte huset -14 och ägaren hade dött så inget årtal. Det var dock mycket fint då så säkert inte långt tidigare.
Huset är från -36 och har träbjälklag. Utanför duschen finns elgolvvärme men inte ända in. Under finns en källare.
Om du tar någon bild där man ser hur rummet ser ut i stort kanske det är tidstypiskt för någon viss period.

Håll koll i källaren att det inte börjar droppa vatten från badrummet.
 
  • Gilla
OkunnigeM
  • Laddar…
Det är modernt så det gjordes förmodligen -13 eller -14.
 
BirgitS
Ok, jag undrade eftersom plattorna liknade de som var i vårt badrum från 2003.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.