Hej!
Jag har köpt ny tvätt och torktumlare och de är elanslutna via en kopplingsdosa (se bild) och en 3-polig grupp. Tvättmaskinen (höger elkabel) installerades av en elektriker. När jag nu själv kopplade torktumlaren (vä elkabel) blev det tokigt. Efter en liten stund (5 minuter) löste 2 av 3 automatsäkringar ut. Sannolikt har jag kopplat fel!?
Någon som har tips om hur det borde göras?
 
  • En öppen kopplingsdosa med inkopplade elkablar för tvättmaskin och torktumlare, med synliga färgkodade trådar och skruvanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det där ser fel ut. Torktumlarens nolla (blå ledare) har du troligen kopplat på en fas. Då har tumlaren fått 400v! Du måste med en multimeter mäta upp alla ledningar så att du är säker på vad som är vad. Den borde sitta på samma blå ledare som till höger.
 
Du får lägga de blå ihop på samma sätt som du gjort med gröngula jorden. Nu har du tyvärr matat med 400 V och inte 230 V så eventuellt är maskinen skadad men koppla rätt och testa så kommer du vidare. Och samtidigt skjut upp kabeln under dragavlastningen så det ser ut som på högra anslutningen.

Som lite pekpinne borde du frågat först eller kollat data på tumlaren dvs vilken spänning mm den ska ha (vid minsta osäkerhet fråga först).
 
  • Gilla
Tiger79
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du får lägga de blå ihop på samma sätt som du gjort med gröngula jorden. Nu har du tyvärr matat med 400 V och inte 230 V så eventuellt är maskinen skadad men koppla rätt och testa så kommer du vidare. Och samtidigt skjut upp kabeln under dragavlastningen så det ser ut som på högra anslutningen.

Som lite pekpinne borde du frågat först eller kollat data på tumlaren dvs vilken spänning mm den ska ha (vid minsta osäkerhet fråga först).
Tack för snabbt svar!
 
Erik_Hansson skrev:
Det där ser fel ut. Torktumlarens nolla (blå ledare) har du troligen kopplat på en fas. Då har tumlaren fått 400v! Du måste med en multimeter mäta upp alla ledningar så att du är säker på vad som är vad. Den borde sitta på samma blå ledare som till höger.
Tack för snabbt svar!
 
Har du hunnit koppla om och får du maskinen att funka igen?
Jag gissar att det bara är att köra maskinen till tippen efter att den varit kopplad med 400v :cry:
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Har du hunnit koppla om och får du maskinen att funka igen?
Jag gissar att det bara är att köra maskinen till tippen efter att den varit kopplad med 400v :cry:
Hej!
Ja, jag har kopplat om och den är stendöd. Jag har mig själv att skylla, tyvärr!
 
  • Ledsen
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Tråkigt med en pajad maskin. Försök sälja den på blocket som reservdelsmaskin.

Utöver de andra felen så är den gulgröna tråden för kort. Om man drar för hårt i kabeln är tanken att skyddsjorden inte ska kunna lossna innan de andra trådarna, vilket åstadkoms genom att göra den längre (som på högra anslutningen).
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Har du hunnit koppla om och får du maskinen att funka igen?
Jag gissar att det bara är att köra maskinen till tippen efter att den varit kopplad med 400v :cry:
OK , tack för tipset.
 
Maskinen behöver inte vara redo för tippen. Har du tur har den interna säkringen gått och skyddat maskinen från ytterligare skador. Be någon elektronikkunnig titta på dem innan den går till tippen. Eller lämna tillbaka till affären och säg att den inte fungerade...
 
M matsuhlen skrev:
Maskinen behöver inte vara redo för tippen. Har du tur har den interna säkringen gått och skyddat maskinen från ytterligare skador. Be någon elektronikkunnig titta på dem innan den går till tippen. Eller lämna tillbaka till affären och säg att den inte fungerade...
När 2 av 3 automatsäkringar löste, då är det nog inte mkt hopp.
 
M matsuhlen skrev:
Maskinen behöver inte vara redo för tippen. Har du tur har den interna säkringen gått och skyddat maskinen från ytterligare skador. Be någon elektronikkunnig titta på dem innan den går till tippen. Eller lämna tillbaka till affären och säg att den inte fungerade...
Hej!
Jag hade en servicekille här igår. Det är ett kretskort som är trasigt. Han trodde att det går på hemförsäkringen, så har jag tur kanske jag kommer undan med självrisken på försäkringen.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
5
C Chippson skrev:
Hej!
Jag hade en servicekille här igår. Det är ett kretskort som är trasigt. Han trodde att det går på hemförsäkringen, så har jag tur kanske jag kommer undan med självrisken på försäkringen.
Jag vet de som har kunnat ta det på hemförsäkringen. (y)
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
När 2 av 3 automatsäkringar löste, då är det nog inte mkt hopp.
Jag tror det finns "säkringar" (vet inte vad de heter) som kortsluter istället för att bryta kretsen, då bryter säkringarna, och eftersom den var kopplad mellan två faser så löser de två automatsäringarna ut.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.