Hej. Motorn till pumpen gav upp och jag har haft en annan liggandes ett tag nu. Har kopplat en hel del motorer men förstår inte riktigt hur den här ska kopplas. Den ska kopplas 230v AC med en kondensator. Den ska ju kopplas enligt Monofase schemat men förstår inte hur jag ska lägga trådarna och kondensatorn.
 
  • Elcentral med etiketter för enfasmätare och trefasmätare och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser plinten i motorn ut?
Är det sex anslutningar eller två/tre anslutningar?
Vilken effekt är motorn på?

D-kopplad med kondensator:
Schema som visar framåt och bakåt rotation av en delta-kopplad trefas elmotor med kondensator.
Skiss av en motorplint med sex anslutningar, kondensator och 230V AC-ingång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är bild på nya motorn och märkplåt
 
  • Närbild av en ny motor med märkplåt och anslutna kablar, omgiven av verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Märkplåt på en ny motor med tekniska specifikationer och tillverkningsinformation: DAB Pumps S.p.A, Made in Italy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schemat monofase är om motorn är byggd för att bara gå som enfas. Då finns det två motorlindningar. Din motor är vad det verkar en trefasmotor med tre lindningar. Då kopplar du enligt @dempas schema om du skall köra den enfas.
 
P Plankanoi skrev:
Här är bild på nya motorn och märkplåt
Du får flytta om blecken så de ligger som på nedre bilden Demmpa lagt in och koppla in kondensatorn enligt den också. Går den på fel håll skiftar du anslutningen mitten till vänster för kondensatorn. Vad har du för storlek på kondingen?

Tumregelmässigt bör du ligga runt 80 uF i ditt fall. Och tänk på att denna kopplingen är en nödlösning du får inte samma prestanda som vid trefasdrift. Undvik att hamna i driftpunkter för pumpen där effekten är på max (ger ca: 800 W här), att starten är svagare gör inte så mycket för en pumpdrift.
 
Redigerat:
Har kopplat precis som schemat jag la upp. Men motorn surrade bara.. testade skifta men ingen ändring. Testade med 3 fas och då funkade motorn. Kondensatorn ligger på 70uf. Kan den vara kass tro?
 
P Plankanoi skrev:
Har kopplat precis som schemat jag la upp. Men motorn surrade bara.. testade skifta men ingen ändring. Testade med 3 fas och då funkade motorn. Kondensatorn ligger på 70uf. Kan den vara kass tro?
Enligt vilket schema kopplade du?

Flyttade du blecken från Y-koppling till Δ-koppling?

Det låter som om att du inte kopplade om motorn till Δ-koppling.
 
P Plankanoi skrev:
Har kopplat precis som schemat jag la upp. Men motorn surrade bara.. testade skifta men ingen ändring. Testade med 3 fas och då funkade motorn. Kondensatorn ligger på 70uf. Kan den vara kass tro?
Har du 3fas framme så koppla den bara i y läge och kör
 
Jag kopplade den enligt denna bilden.
 
  • Schematisk bild av elanslutningar med metallock och kondensator för 230V AC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte 3 fas fram. Var mest för att testa så motorn fungera då jag vet hur jag ska koppla 3 fas.
 
Var det samma kondensator som till den gamla motorn? Kan det ha varit kondensatorn och inte motorn som det var fel på? Om du har en multimeter som kan mäta kapacitans så går det att kontrollmäta kondensatorn.
 
P Plankanoi skrev:
Har kopplat precis som schemat jag la upp. Men motorn surrade bara.. testade skifta men ingen ändring. Testade med 3 fas och då funkade motorn. Kondensatorn ligger på 70uf. Kan den vara kass tro?
Surrar/burrar motorn bara är troligen kondensatorn kass. Har du en megger så ladda den med 500v och kortslut sen. Säger det pang så är den hel. Händer inget är kondensator kaput
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.