Hej

I huset jag bor i (byggt -74) så är det endast ett arbetskök och en fristående matplats utanför arbetsköket.

Idag har vi skåp längs båda långsidorna av köket, men vi skulle även vilja ha avlastningplats längst ner i köket och då "foga ihop" båda långsidebänkarna med en bänk över kortsidan också så att köket blir som ett U.

Problemet är att alla fönster i huset sitter på samma höjd vilket är ca 70 cm över golvet (ej mätt, har höftat det) så även köksfönstret och bänkarna är ju på 90 cm över golvet.

Frågan är nu ifall någon kan tippsa om hur man skulle kunna göra för att fixa till vårat problem. Alla tipps tas varmt emot.

Jag förstår att ifall vi verkligen vill ha bänkytorna i en U-form så måste jag höja fönstret vilket är ett jäkla bök med bygglov och uppreglig och ändring av fasaden (träfasad, träreglar och gippsväggar).

Har ni någon annan lösning man skulle kunna ha för att få det snyggt och prktiskt?

Jag bifogar en extrem dålig skiss där man till vänster ser köket uppifrån. Det som är markerat med rött är fönstret och det som är markerat med gult är där vi skulle vilja ha en bänk.

Till höger ser man köket "längs med" i genomskärning. Gult är skåpen och rött är fönstret....

Hoppas ni förstår!

Tack på förhand!

Hälsningar

Johan

EDIT: HITTADE EN BILD DÄR MAN SER VÄNSTRA DELEN AV KÖKET OCH FÖNSTRET. VILL ÄVEN PÅPEKA ATT DET IN ÄR "MIN BILD" UTAN TIDIGARE ÄGARENS INREDNING. BILDEN TAGEN FRÅN HEMNET INNAN VI KÖPTE HUSET :)
 
  • köket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • till bygga hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur ser det ut med inkringliggande rum? Du skriver att du har matplatsen i ett annat rum, det finns ingen möjlighet att öppna upp en vägg helt eller delvis?

Vi bor i en lägenhet byggd sent -70 tal och det blev ett väldigt lyft för lägenhetens helhet när vi öppna upp en vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.