Renoverar fönster och noterar ett droppblecket inte sitter fast ordentligt, dvs tätar inte mot glaskassetten. Någon som vet hur dessa bleck sitter fast?

Traryd fast fönster, karm i trä. Årsmodell 2004 ungefär.

Ett fönster i profil, synliga trälistdetaljer, behov av viss underhåll eller reparation. Speglar omgivningen vagt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu vet jag inte exakt vad du har för dönster men de brukar sitta fast med clips som säljs som reservdel.
I SP och Traryds reservdelskatalog finns det clips.
 
Redigerat:
Så här ser det ut på altandörren som är av samma årgång.
 
  • Närbild av fönstrets karm och tätning med spegelbild av himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att man då trycker in blecket mot fönstret och sedan trycker ned så att den där metallprylen fixeras i ett spår på undersidan av blecket, men på fönstret känns det som att metallprylarna är lite lösa.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det ser ut som att man då trycker in blecket mot fönstret och sedan trycker ned så att den där metallprylen fixeras i ett spår på undersidan av blecket, men på fönstret känns det som att metallprylarna är lite lösa.
Man kan flytta in clipsen ett par mm mot glaskassetten (och samtidigt förskjuta dem i sidled nån cm för att inte träffa samma hål), de sitter bara med ett spik i fönstret.
Men du får ta bort hela droppblocket först
 
  • Suddig bild på hörn av glasmonter med trälist och datakabelsamtal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ok, jag tänkte att det kunde vara något sådant.

För att lossa blecket är det då bara att lyfta lite i framkant och sedan dra rakt ut?

Det är det som förbryllar mig lite - varför får jag inte loss det….

Vid montering antar jag att mN lägger ner ytterkanten först mot clipsen och sedan kilar man fast blecket mot rutan genom att trycka nedåt vid fönsterglaset..?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag tänkte att det kunde vara något sådant.
MathiasS MathiasS skrev:
För att lossa blecket är det då bara att lyfta lite i framkant och sedan dra rakt ut?

Det är det som förbryllar mig lite - varför får jag inte loss det….

Vid montering antar jag att mN lägger ner ytterkanten först mot clipsen och sedan kilar man fast blecket mot rutan genom att trycka nedåt vid fönsterglaset..?
För att lossa får man trycka mot glaset och nedåt om jag inte minns fel.
Man ser profilen och låsningen om man kollar från sidan.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
S
Du kan behöva dra bort gummilisten för att skapa spelrum när man trycker listen mot glaset. Det är så på elitfönster som har likadan konstruktion.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.