Hejsan. Vi har et löst handfat som sipprar vatten när den används, så att skivan och golvet bli blött. Bilderna visar hålet och handfatet. Jag undrar hur ska man täta med silikon för att det inte ska sippra genom vatten när man tvättar händerna. Ska man täta runt själva hålet? Ska man täta på botten av handfatet och sen lägga det på plats, ja hur gör man helt enkelt?
 
  • Modern bordyta med runda hål, svart lampa, ljusreflektioner, del av vit blomkvist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit keramisk handfat, närbild, avloppshål, grå kaklad golv, vita rör, delvis skuggad yta, badrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ho i badrum, smutsig med tvålskum och hårstrån, behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern vit handfat på grå bänkskiva nära ljus, badrumsinredning, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte hundra, men för det första saknas det väl en bottenventil?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Ska aldrig behövas tätas med silikon eller liknande, kanske saknas en packning eller så monteras bottenventilen felaktigt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det är ju inte fel att fixera handfatet med lim, tex silikon, men inte för att täta. Det behövs en bottenventil med packningar på ovan- och undersida. Sedan kan det vara så att hålet i bänkskivan är för litet för att få plats med bottenventilen.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Vad är det för fabrikat på handfatet? Finns det ngn bruksanvisning måhända?
 
vilken botten ventil har ni som går ner i skåpet till vattenlåset ?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T
Misstänker att TS inte har någon bottenventil eller vet vad det är ens🫣
 
Har ni en sådan här?
 
  • Metallisk pop-up avloppsplugg för handfat, kromfinish, öppningsmekanism på toppen, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart finns det bottenventil och plugg som ska täta. Dessa har jag tagit bort för att kunna visa bilderna. Mitt problem är att dessa inte håller helt tätt. Därför undrar jag om silikon kan hjälpa till att täta den springa som ändå bildas trots att ventil, pluggar, och tätningar sitter på plats? Vad jag kan se är ingen ”sönder” på de delar jag har
 
Har du lust att visa bottenventilen? I grund och botten ska det inte behövas någon extra tätning för packningarna är väldigt flexibla. Kan det vara dåligt planat på undersidan med emaljgrus som gör det extra ojämnt? Viktigt även att vända undre packningen åt rätt håll.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
När du nämner springa, exakt vad menar du då?
Man skulle nästan kunna misstänka att ventilen är felmonterad då du även nämner att du vill lägga silikon mellan handfatet och kommoden.
Bilder på när bottenventilen är på plats kunde vara intressant, bara för att utesluta felmontage.
 
  • Gilla
Hammare&Spik och 2 till
  • Laddar…
Detta är packningarna och ventil. Allts komplett. Ändå håller det inte tätt.
Jag menar att någonstans håller det inte tätt och det sipprar ut vatten under handfatet på skivan och golvet. Därför tänker jag att man kan komplettera med silikon får att få det helt tätt? Eller??
 
  • Delar av avloppsutrustning på papper, inklusive rördelar och packningar. Hand håller plastdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller öppen mjölkförpackning som droppar mjölk på grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det någonsin varit tätt?
Om svaret är ja så skulle jag bara skaffa nya packningar eller allra helst en ny komplett bottenventil.
Annars är det ju uppenbart att något är fel, kanske porer i godset på handfatet?
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Den vita mjuka ska vara överst ensam och det är den som tätar handfatet. När du har skruvat ihop bottenventilen ordentligt så ser du inte den vita packningen längre. Den blir totalt platt, någon millimeter tjock.
 
Random exempel från IKEA
Schematisk illustration av avloppsdelar för handfat, inklusive rör och tätningskomponenter, i svartvitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du verkar ha en fasligt massa packningar. Jag förstår inte anledningen. En manual hade ju hjälpt med tänket här.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.