Hej som bifogat fotade jag lite på vinden för att se status.
Kallvind, 1 plans hus byggt 2003, golvvärme, "vanlog ventilation" med frånluft i badrum och tvättstuga
I mina otränade ögon tycker jag det ser ut som att den är i gott skick?

Fuktrosen på boarden som avgränsar takventilation och isolering vill jag ju tro kommer från när isoleringen sprutades in? Borde ha synts på råsponten om jag haft kondensproblem?

Sett ut som det gör nedan under de 3.5 åren som vi bott här iaf vilket styrker mitt påstående att det är iaf inget pågående

Vind med isolering och träbjälkar, fuktros på board som avgränsar ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av kallvindsutrymme med synliga träbjälkar, isolering på golv och takventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsparrar och isolering på en vind, synlig fuktros på board vid takventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser väl jättefint ut :) Är det bara en koll eller tänker du på något särskilt?
 
  • Gilla
morgi
  • Laddar…
Vad är det för rör man ser på andra bilden? Ser ut att sluta mitt i vinden, eventuellt tejpat i änden. Är det en avluftning?
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Ser väl jättefint ut :) Är det bara en koll eller tänker du på något särskilt?
Mest bara en koll, håller på att renovera rum på nedervåningen och tyckte plasten såg dåligt skarvad ut och efter att ha läst runt här på forumet om hur hus rasar efter att plasten är otät . Så ville mest ha en 3eparts check av samma som jag såg
 
Centano Centano skrev:
Vad är det för rör man ser på andra bilden? Ser ut att sluta mitt i vinden, eventuellt tejpat i änden. Är det en avluftning?
Haha jaadu det där röret, det är förberett för centraldammsugare i huset men sen tog nog lust eller pengar slut så röret finns och uttaget i huset finns men jag låter det nog vara kvar ifall jag får lust att sätta in det i framtiden
 
L Leafy skrev:
Haha jaadu det där röret, det är förberett för centraldammsugare i huset men sen tog nog lust eller pengar slut så röret finns och uttaget i huset finns men jag låter det nog vara kvar ifall jag får lust att sätta in det i framtiden
Aha, på så vis :) Är röret bara tätat så borde det inte vara något problem. Finns kanske en teoretisk risk att det kan bildas kondens i röret och rinna ner när det blir kallt på vinden, men har du inte sett något än så är det nog lugnt.

Funderar på dammsugaren, skulle aggregatet sitta på vinden då? Låter jobbigt att byta påse även om det inte görs så ofta :p
 
Centano Centano skrev:
Aha, på så vis :) Är röret bara tätat så borde det inte vara något problem. Finns kanske en teoretisk risk att det kan bildas kondens i röret och rinna ner när det blir kallt på vinden, men har du inte sett något än så är det nog lugnt.

Funderar på dammsugaren, skulle aggregatet sitta på vinden då? Låter jobbigt att byta påse även om det inte görs så ofta :p
Ja det sitter tejp däruppe och röret är solitt ner till uttaget så jag hade sett om det blivit blött bakom locket för inkopplingen.
Det kan mycket väl ha varit en anledning det med till att det inte blev något av det då man måste ha stege utifrån för att komma upp
 
Skönt att höra att det inte dök upp några direkta, "riv hela taket och bygg om allt från grunden med ny plast o hela köret"

Se hur nästa 5 år utvecklar sig. Om det inte är mer på 20 år så bör jag väl kunna klara mig med att ta en titt nån gång/månad?, mer proaktiv är väl onödigt om det ser bra ut nu. En snickarkamrat fick bilderna och citat "det såg sällsynt bra ut"
 
Tittade lite mer på nån bild och undrar om någon har svar på varför läkten och boarden på ett par fack kan bli så svart i skarven mellan läkt och board? Är det för att uteluften kommer in där genom takfoten och kyler ner spiken som kondenserar och färgar av/möglar mot läkten eller kan det vara från när det byggdes eller liknande som det blev fuktigt?
Syns ju inget på takstolar eller råspont?
Inte orolig och känner inte att något behöver göras men man vill ju gärna veta med

Vindsvåning med synlig svartmögel vid skarven mellan läkt och board, med isolering på golvet och träsparrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leafy skrev:
Tittade lite mer på nån bild och undrar om någon har svar på varför läkten och boarden på ett par fack kan bli så svart i skarven mellan läkt och board? Är det för att uteluften kommer in där genom takfoten och kyler ner spiken som kondenserar och färgar av/möglar mot läkten eller kan det vara från när det byggdes eller liknande som det blev fuktigt?
Syns ju inget på takstolar eller råspont?
Inte orolig och känner inte att något behöver göras men man vill ju gärna veta med

[bild]
Kan du markera var på bilden du menar?
 
Centano Centano skrev:
Kan du markera var på bilden du menar?
Yes, inringat lite snyggt med telefonens redigeringsprogram

Vindisoleringsområde med två vita cirklar som markerar specifika punkter på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur kan det vara så mycket grönmögel i isoleringen? :cool:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Allt ser bra ut. Tur för dig att du inte frågade om det fanns asbest på bilderna. För då hade råtts att omedelbart granulera hela huset och skicka in bitarna på analys.:D

Staffan
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur kan det vara så mycket grönmögel i isoleringen? :cool:
Har du inte hört att det är ren grönmögel som isolerar allra bäst , kan inte bli värre helt enkelt
 
  • Haha
Kane
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Allt ser bra ut. Tur för dig att du inte frågade om det fanns asbest på bilderna. För då hade råtts att omedelbart granulera hela huset och skicka in bitarna på analys.:D

Staffan
Tack .

Jag har nog en dörr nånstans i ett förråd nånstans med lite asbest i så lika bra att jag river alla byggnader inom 500m radie
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.