har alltid undrat hur ni "ser" skillnad på fas-nolla och går det att mäta jord om tex en grön-gul sladd sitter i sockerbiten till taklampa??
 
Hehe Vi har en färgstandard som brukar stämma hyfsat. Standarden har förändrats genom åren, men just nu är fas brun och nolla blå.

Så dels där kan man få en aning om vad det är, sedan kan man mäta. Mäter man mellan brun och jord och får 230 V och sedan mäter mellan blå och jord och får 0 V så vet man att brun är fas. :)

//Patrik
 
  • Gilla
Perra6203
  • Laddar…
"Mäta jord" gör man enklast genom att Ω-mäta mellan nolla och jord, fast man vet då inte vilken som är vilken.
Lite mer komplett beskrivning:
Med spänning på: Mät 230V mellan fas-nolla och mellan fas-jord. Mät 0V mellan nolla-jord.
Med säkring avslagen: Mät <0.5Ω mellan nolla-jord. Mät oändlig resistans mellan fas-nolla och fas-jord.
Om det dessutom finns JFB, slå av den: Nu ska man kunna mäta oändlig resistans mellan nolla-jord. Mät <0.5Ω mellan jord och en annan jord i närheten.
 
  • Gilla
Pbq
  • Laddar…
Jag tror jag har problem... kan någon bekräfta eller förneka?

För skojs skull mätte jag några uttag i några olika grupper enligt Bo.Siltberg beskrivning ovan. Resultatet blev:
Grupp 1&2 => Med spänning på: 230V mellan fas-nolla och mellan fas-jord. 0V mellan nolla-jord. Med säkring avslagen: <0.5Ω mellan nolla-jord. Mät oändlig resistans mellan fas-nolla och fas-jord. Dock är "oändlig resistans" = ca 3 MΩ.

Grupp 3&4 => Med spänning på: 230V mellan fas-nolla och mellan fas-jord. 0V mellan nolla-jord. Med säkring avslagen: <0.5Ω mellan nolla-jord. 20-110Ω mellan fas-nolla och fas-jord.

Det känns rejält fel med att få så låg resistans mellan fas och nolla/jord! Tror jag måste ringa hit en elektriker omgående...

Allting är mätt med en simpel multimeter och på flera olika grupper, i olika delar av huset. De "felande" grupperna (3&4) är t.ex. kök och tvättstuga medans de "OK" grupperna (1&2) är utomhus och källare...

Troliga felkällor?
 
  • Gilla
Nomis123
  • Laddar…
hmm, jag kanske tänker helt fel här...
Men om du har en påslagen förbrukare på samma säkring som uttaget du mäter i så borde du väl få kontakt mellan fas och nolla genom den förbrukaren?
Eller har du dragit ut allt när du mäter?
 
Inget fel med det, du har bara någon belastning inkopplad fas-nolla.
Bo borde nog ta bort "Mät oändlig resistans mellan fas-nolla och fas-jord." från sin i övrigt utmärkta beskrivning av hur man kan mäta.
 
Hmm... så är det såklart... förbrukare finns ju massor av på de grupperna...
 
Ja, jag kanske borde ha sagt det att alla förbrukare måste vara bortkopplade vid Ω-mätning mellan fas<-->jord/nolla. Men det räcker ju för att komma fram till vad som är fas och nolla som du ville.
 
  • Gilla
Herman1986
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag kanske borde ha sagt det att alla förbrukare måste vara bortkopplade vid &#937;-mätning mellan fas<-->jord/nolla. Men det räcker ju för att komma fram till vad som är fas och nolla som du ville.
Och att det inte får vara något fel i anläggningen. Om man rotar där för att den poppar säkringar direkt, så kan det vara en kortslutning som gör att man mäter 0 Ohm överallt.
 
Fast allt är ju inte solklart för det. Elektriker är inga siare dom heller..........ibland är ju dosorna så gyttriga och särskilt i äldre installationer och då lär man ju följa upp från dosa till dosa och se var allt tar vägen. Det är ju inte så att man ser direkt hur allt är gjort och då spelar det ju ingen roll vilka färger det är och vad man mäter sig till.
Särskilt spännande är det ju i ombyggda lägenheter där man hittar kablar och rör som försvinner iväg till okända mål....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.