Hej
Fiber Bredband 2
Mediaomvandlare
Telefonidosa Linksys SPA 2102 kopplas till Mediaomvandlaren

MELLANPROPP
Skall proppas i första jacket
och kopplas till telefonodosan

MELLANPROPP ingår inte

Jag har kollat mellanproppar som jag fått vid tidigare abonnemang.
De har lite olika interna kopplingar.

Jag hoppas att någon HÄR vet hur mellanproppen skall se ut invändigt för att fungera.
Gärna en bild

Tack.

Hälsningar
Axelman
 
axelman skrev:
Hej
Fiber Bredband 2
Mediaomvandlare
Telefonidosa Linksys SPA 2102 kopplas till Mediaomvandlaren

MELLANPROPP
Skall proppas i första jacket
och kopplas till telefonodosan

MELLANPROPP ingår inte

Jag har kollat mellanproppar som jag fått vid tidigare abonnemang.
De har lite olika interna kopplingar.

Jag hoppas att någon HÄR vet hur mellanproppen skall se ut invändigt för att fungera.
Gärna en bild

Tack.

Hälsningar
Axelman
Det är ju ett krångligt sätt att göra det på, men om det är rätt kopplat i första jacket så kommer inkommande in på de två undre stiften, och vidarekoppling sker på de två övre. Så när plastpluppen är intryckt i uttaget så kommer alltså inkommande att gå till telefonen och där antingen brytas när man lyfter på luren, eller kopplas vidare till de två övre stiften, som sedan då kopplas in till de två övre på nästa uttag osv. (Se exv. kaskadkoppling under http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemnatverk/inkoppling-av-internet)

Så du behöver alltså en mellanplugg med plastplupp så att vidarekopplingen i uttaget bryts, och sedan bara ett par som kopplas till de övre stiften. (Sedan så skall du ju också har rätt koppling i mellanpluggen s.a. du kan ha en telefon i mellanpluggen också. Blir mycket att hålla reda på...) Idén är ju att bryta kopplingen med telenätet som kommer utifrån och använda dina jack hemma som eget nät.

Hur jag hade gjort? Skitit i mellanproppar och istället skruvat isär första jacket, lagt bort det inkommande paret (isolera ändarna) och sedan kopplat paret från din telefonidosa rätt på där inkommande satt förut. Då blir det a) bättre kontakt och b) man vet att det blir rätt kopplat. Mellanproppar är i allmänhet ett dj-la skit. Undvik om det går. Om du har en fyrledare med RJ11 ut från din telefonidosa så är det mittenledarna som är det utgående paret. Så det är alltså de två mittersta ledarna (röd/grön ofta) som skall kopplas till jacket. (http://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/courses/edi021/PDF_files/telelinje.pdf)
 
Tack
Jag provade med en mellanpropp i jacket nära mediaomvandlaren, som jag kopplat om till första jack.
( de inkommande ledningarna från telestationen är numera helt bortkopplade )
Jag hade en propp, som fungerade fint så alla jacken funkar fint nu liksom datorerna.
Om någon skulle vilja veta hur mellanproppen är kopplad internt, så kopplar jag in min fotograf , Walter, 90 år.

Det går nog fint också som du säger att ansluta trådarna från telefonidosan till det undre paret i första jacket.
Lite elegantare lösning, kanske .

Tack Alla för råd och tips ! (y)

axelman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.