Hej,

Håller på bygger mitt första kök och har gjort ett misstag. Vi ska ha en stenskiva och vid mätning upptäcktes det att stommarna inte står i linje (totalt 7mm diff). Jag vill nu rätta till det och har satt distanser på skenorna.

Min fråga är, hur kollar jag att det har blivit rakt nu? Mätteknikern hade nåt rymdskepp till laser som jag förmodligen inte vill investera i. Finns det något billigare alternativ som löser detta problem?

Mvh Viktor
 
  • Kök under konstruktion med stommar som inte står i linje och en låda fylld med verktyg och bestick. Vägglampor och fönster syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte riktigt vad du eller mätteknikern menar, men om du öppnar luckor och lådor så ser du ju om stommarnas framkant sitter rätt mot varandra.
 
Hej,

Stommarna linjerar mellan skåpen. Problemet är att över hela väggen så blir det en diff eftersom väggen är som en kurva i plan. Det smala skåpet i mitten hamnar 7 mm längre ut än det på kanten. För stenskiva rekommenderade dom en felmarginal på högst 4mm.
 
Fungerar inte laserpass eller rätskiva?
 
tommib
Ah, du menar att väggen buktar ut på mitten?

Det löser man vanligen genom att shimsa upphängningsskenan för skåpen så att skåpens framkant hamnar exakt i linje. Ska man ha en stenskiva där bakkanten blir helt rak och man inte kan/vill ta upp differensen i fogen så får man fixa väggen. Det gör man antingen genom att spackla eller putsa (jättemycket) eller genom att göra om ytskiktet på väggen helt om det är skivvägg.
 
nimbus2000 nimbus2000 skrev:
Hej,

Stommarna linjerar mellan skåpen. Problemet är att över hela väggen så blir det en diff eftersom väggen är som en kurva i plan. Det smala skåpet i mitten hamnar 7 mm längre ut än det på kanten. För stenskiva rekommenderade dom en felmarginal på högst 4mm.
Men då diffar stommarna i sidleds, dvs du borde se glipor mellan dem om du tittar ovanifrån?
 
Mäta gör du med ett snöre, behövs ingen laser.
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Här har man ju problemet som många inte förstår med Ikeas i mina ögon meningslösa skena.
Är väggen skev måste man skimsa bakom skenan så den sitter rakt för annars uppstår detta problem och det är svårare att skimsa upp skenan än att skimsa bakom skåpens fästpunkter när de står på plats.

Alltså är det i min värld mycket enklare att använda ben både fram/bak och sätta ihop alla skåpen så framkanterna livar varandra.
Sen trycker man in hela uppställningen mot väggen och jämnar ut eventuella glipor längs väggen.
Sen skimsar man vid varje fästpunkt istället. ;)
Dessa är suveräna att använda till detta.

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/garage-och-verkstad/tillbehor-garage-och-verkstad/ovriga-garagetillbehor/distansbricka-harpun-mix-250-lad=250st/p-728890?msclkid=430bf50813a91fa7c61893ace223fc6a&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA - All Products - Medium Prio - Shopping - bing-G19814304156&utm_term=4583520403172910&utm_content=Ad group 1

Dock är de grisdyra just där. Jag betalar typ 500kr på Prevex för dem inkl. moms.

Gör man som jag beskrev ovan behövs det ingenting för att få framkanten rak så skåpen följer varandra och inte spänns i en båge längs en skev vägg.
I annat fall är en rätstock eller liknande smidigt att använda.

Har du TS hängt skåpen efter varandra på skenan så måste du haft svårt att få framkanterna att liva ordentligt så du kunnat skruva ihop dem om väggen slår på så mycket. 🤔
 
  • Gilla
krambriw och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tack för alla tips. Nja, tycker ändå att det gått att få stommarna att linjera ganska bra, inte perfekt men typ nån mm diff. Blev ännu bättre efter att vi tog ner ett par skåp och shimsade bakom.

Vi provade att använda snöre för att se om skåpen linjerade i framkant, men det som funkade bäst tyckte vi var att göra som i denna video:

 
nimbus2000 nimbus2000 skrev:
Hej,

Tack för alla tips. Nja, tycker ändå att det gått att få stommarna att linjera ganska bra, inte perfekt men typ nån mm diff. Blev ännu bättre efter att vi tog ner ett par skåp och shimsade bakom.

Vi provade att använda snöre för att se om skåpen linjerade i framkant, men det som funkade bäst tyckte vi var att göra som i denna video:

[media]
Slår framkanterna med nån mm diff mellan varandra så tycker ju jag iaf att det är mycket för de ska ju ligga kant i kant för att fronterna sen ska kunna följa varandra... men visst alla har vi olika nöjdhetsgrader.
De gör ju typ som jag menade på videon fast de använder kilar istället för klossar men absolut ingen skräpskena från Ikea 🙈
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Alltså är det i min värld mycket enklare att använda ben både fram/bak och sätta ihop alla skåpen så framkanterna livar varandra.
Fungerar dock inte alls för överskåpen :(

Men det finns väl en anledning till varför instruktionerna till Metod säger att man ska ha ett helt rakt underlag i våg och lod längs hela väggen - det fungerar inte bra annars.
 
S
Du spänner ett snöre från varje ände och justerar stommarna i framkant. Ett urtida mätverktyg som är exakt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du spänner ett snöre från varje ände och justerar stommarna i framkant. Ett urtida mätverktyg som är exakt.
Hjälper dock inte bänkskivefirman om väggen är S-formad.
 
S
K Kane skrev:
Hjälper dock inte bänkskivefirman om väggen är S-formad.
Stänkskydd eller fog.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Stänkskydd eller fog.
Verkar ju inte TS leverantör tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.