Företag slängde en hel del oanvända Led-lysrör som jag tänkte någon vill köpa så jag tog hand om dem men det kan ligga några trasiga i bunten också. Om man inte sätter in dem i lampan, kan man på något annat sätt se om de är trasiga?
Oanvända LED-lysrör av märket Philips i förpackning med teknisk information synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exempel på trasig:

Spridda trasiga vita föremål på marken bland löv och barr i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Man får inte den förväntade tripp ett fungerande LSD-rör normalt ger.
 
  • Haha
  • Gilla
CCPusher och 7 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Företag slängde en hel del oanvända Led-lysrör som jag tänkte någon vill köpa så jag tog hand om dem men det kan ligga några trasiga i bunten också. Om man inte sätter in dem i lampan, kan man på något annat sätt se om de är trasiga?
[bild]
Ok jag vet att min telefon skrev LSD (kanske att telefonen lyssnar av mig och föreslår det! :rofl:
 
Tugga lite på dom å se om du blir påtänd hehe...
Nä men ta å testa dom i en armatur å se om de tänds. Är väl vanliga som sätts i vanliga lysrörsarmaturer?
 
  • Haha
Screew
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Tugga lite på dom å se om du blir påtänd hehe...
Nä men ta å testa dom i en armatur å se om de tänds. Är väl vanliga som sätts i vanliga lysrörsarmaturer?
Som jag skrev så vill jag inte testa alla 40 st och dessutom har jag ingen T5 armatur hemma.
 
Aha ja då blir det nog svårt, det mesta brukar man dock kunna mäta med en multimeter. Du kan ju ta ett rör som du vet är helt å ett som du vet är trasigt å se om du får någon skillnad. Sen kan du mäta resterande rör å jämföra resultaten med de 2 första
 
  • Gilla
Jjjonas5420 och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Som jag skrev så vill jag inte testa alla 40 st och dessutom har jag ingen T5 armatur hemma.
Jag tror att faktiskt testa dem i en armatur är det enda rimliga sättet att få fram något slags säkert resultat. Om du misstänker några enstaka trasiga är det väl bara att spara hela bunten och kassera de trasiga den dag de visar sig vara trasiga vid försök till användning.
 
Om det är så många att du vill bespara dig mödan att montera dem kan du bygga en liten testjig med hf-don nedtransformerat till de ca 120V de vill ha och endast spänningssätta ena änden. Sticker änden ut ur kartongen behöver du ju inte ens öppna. Andra änden ska vara ofarlig om röret bara ansluts i en ände om jag förstår rätt.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Ska inte rören ha 230V?

Edit: Nej det är ju 120V. Sannolikt därför de är slängda då.
 
Nej. Lysrör och LED rör har helt olika karakteristik. LED rör seriekopplas inte vad jag sett.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Lysrör och LED rör har helt olika karakteristik. LED rör seriekopplas inte vad jag sett.
Men är det inte ett sånt här?


Philips MASTER LEDtube InstantFit HF T5, 1200 mm, 16.5W energieffektiv LED-lysrör med produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, det ser ut som att jag har helt fel här. Det där tycks vara kompatibelt med vanliga lysrör.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det ser ut som att jag har helt fel här. Det där tycks vara kompatibelt med vanliga lysrör.
Ja bara inte jag har fel och lurar någon. Har noll koll på LED-lysrör och vet egentligen bara att det här med spänning och lysrör kan vara lite lurigt...

Kanske @Bo.Siltberg @Mikael_L @GK100 @elmont @etompau @tommib @prototypen eller någon annan kunnig kan reda ut detta lite. Ber om ursäkt i förväg till alla andra som jag även borde ha räknat upp ovan men missade då jag bara tog några namn spontant ur minnet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.