Hej allihopa! Som rubriken lyder: hur ser jag detta? Jag förstår att jag aldrig kan veta säkert utan att fråga en fackman, men jag skulle verkligen vilja se exempel på enkelisolerad och dubbelisolerad. Att plocka med sig en kristallkrona på tunnelbanan för att få svar på detta är inte ett alternativ. Se bild. Jag har försökt hitta men det finns ingen info på lampan.

Finns det någon som har emexpelbilder att visa där man kan se skillnad?

väldigt tacksam för svar!
 
  • Närbild av guldfärgad lampa kedja med oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takmontering av en kristallkrona med synlig ledningskoppling och isolering mot en vit takyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bör isf sitta en dekal tex i koppen, Dubbelisolerad
Ikon som symboliserar dubbelisolering, två koncentriska kvadrater.
 
Eftersom det verkligen finns noll info (alltså inte ett enda klistermärke med någon info alls) så är jag inte säker på att avsaknaden av den figuren betyder att lampan inte är dubbelisolerad.

Är dubbelisolering något som fysiskt inte syns?
 
BirgitS
Dubbelisolering innebär att det ska finnas minst två lager av något isolerande mellan koppartråden inuti trådarna du ser och metallen i lampan. Ett av lagren är plasten runt koppartråden.
 
Så med andra ord skulle eltejp lindat runt varje liten mm innebära att den är dubbelisolerad... förutsatt att ALLT är täckt?
 
BirgitS
Jag kan inte svara på hur mycket eltejp det behövs för att det ska vara tillräckligt isolerat. Ett stort problem är just där trådarna går igenom metallen och där det är stor risk för att metallen skaver på isoleringen. I köpta dubbelisolerade lampor brukar det sitta en plasthylsa där.
 
Förlåt att jag ställer en väldigt basic fråga nu (svårt att hitta konkret info och terminologi på internt): men vad syftas på med trådar? Är de de kopparfärgade trådarna? Och metallen, syftar det på själva lampan?
 

Bästa svaret

BirgitS
Förlåt, med trådar menar man normalt koppartråden plus ett lager plastisolering.
När jag skrev metallen tänkte jag just på lampans metalldelar, t.ex. "koppen" som är närmast taket, men det gäller förstås också nere i själva kristallkronan när trådarna ska in i lampan för att komma fram till själva E27/E14-sockeln.
 
E
Om du inte hittar symbolen för dubbelisolering kan du nog utgå från att den ej är det.

är det en ny lampa? Om ja kan du begära av säljaren att få mer info
 
Tack för tydliga svar ☺️ Det hjälpte!
 
E erkka skrev:
Om du inte hittar symbolen för dubbelisolering kan du nog utgå från att den ej är det.

är det en ny lampa? Om ja kan du begära av säljaren att få mer info
det är inte en ny lampa. Men jag har ingen aning om hur gammal den är heller. kanske 25? Jag köpte den begagnat och den klisterlapp som brukar finnas även på begagnade lampor med info, finns inte. Så jag kan inte dra slutsatsen att den inte är dubbelisolerad heller. Eftersom det kunde mycket väl varit en symbol på den klisterlappen som inte finns kvar
 
Efterson kablarna (som har endast enkel isolering) går igenom metallröret m.m. så är armaturen INTE dubbelisolerad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.