Håller på att ta tag i budgetdelen lite nu då jag känner att pengarna flyger lite hej vilt till och från vissa månader :D Inga problem i sig då vi har råd med detta, men vill gärna börja skaffa mig en rejäl buffert samt även börja spara ihop pengar för att kunna jobba mindre i framtiden.

Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn 7,6 och 2 år. Inkomst efter skatt varierar lite, men som minst 46500kr. Men mellan 46500-56500kr då min lön varierar lite från månad till månad.

Fasta kostnader i huset/bilen/försäkringar osv Snitt 16000kr/månad där vi inte kan göra alltför mycket för att få ner dom. Hade tanke på att amortera riktigt aggresivt med 10-15000kr / månad, men väljer att sätta in pengarna på ett ISK/aktie-konto istället och amorterar just nu 2634/månad. Det ger mer ränta att spara och vi kan då längre fram lösa lånet om vi vill eller så är värdet på huset fortfarande bra när vi någon gång säljer och på så sätt får plus där också. Belåningsgrad 55-61% i dagsläget, beroende på vilken man ska lita på.

Övriga rörliga kostnader är där jag undrar mest om vi ligger bra, högt eller lågt? Jag har ingen aning just nu då vi egentligen inte brytt oss tidigare och haft bra högre kostnader.

Detta är utslaget snitt/månad. T ex diverse/aktiviteter kan ju hända att man inte använder på 2 månader, men köper dyra utekläder till barnen en annan och även lek/utflykter en viss månad. Gäller även julklapp/presenter, den ligger ganska högt då vi har många bror/systerbarn i släkten samt mycket kalas för dom 2 i skolåldern.

Mat/Förbrukning: 8000kr där ingår städ/hygien. Men vi gör max av med 500kr/månad på städ/hygien.
Bränsle: 1500kr / 2 bilar , en bränslesnål diesel och en törstig 7 sits bensin.
Diverse/Aktiviteter: 4500kr, här ingår kläder och sådant samt även diverse påhitt med familjen som lekland/bad och dyl
Appar: 656kr, cmore, dropbox, spotify etc.
Julklappar/presenter: 1500kr

Sparande / månad.
10000kr in på ISK konto eller aktier, just nu ISK konto med en ganska aggresiv fond.
2000kr "Pensionsspar" i 2 olika ISK konton.
750kr (250kr/barn) sparkapital till barnen.

Sen om det blir något kvar på dom olika kategorierna i slutet av året så åker det in på sparkontot är det tänkt. Samt om det blir mer inkomst än "grund" så åker det in på sparkontot också varje månad.

Men är det några här inne som sitter på ungefär samma familjesituation som vi och som har lite feedback om detta är bra, för lågt eller för högt räknat? Jag vet att det naturligtvis inte går att ge 100% siffror, men tips/ideer och om man är helt ute och cyklar kan man iaf få höra :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Östlund och 1 till
  • Laddar…
Hej

Väldigt intessant, vid en snabb överblick så ser vi ut att ha en ganska liknande situation i mycket.
3 barn (5,7 och 11)
Lön efter skatt ~52.500
Belåningsgrad: ~33% I dagsläget amorterat vi rätt friskt och skulle nog tjäna på att investera pengarna i annat. Något vi håller på att se över.
Sparande: 2000kr / person i "pensionsspar" + att jag är med i ett aktiesparprogram i jobbet och pytsar in ~1500 varje månad.
Barnens sparande är från oss 300kr/mån men dom får även 1500kr/mån av en släkting.
Tillgångar allt som allt i sparande: (Pension, fonder, barnen, aktier osv. Ev husförsäljning ej inräknat): 3,2 milj
Även här är det dags för en rejäl översyn, då mycket ligger i dyra fonder lågrsikfonder. (iof köpte jag riskaktier för 200.000:- för 15 min sedan ;) ). Jag tror att vi ska försöka sprida ut det lite bättre i framtiden.

Jag har även länge tänkt att jag skulle få fram lite mer information hur vår månadsbudget ser ut. Jag får återkomma i tråden när jag har det ;)
 
Jag har aldrig brytt mig om att göra någon detaljerad sammanställning. Men din vanliga förbrukning, mat, bensin nöjen osv. Liknar våran. Vi har liknande inkomst. Fast våra barn har flyttat ut. Vi brukar dock fortfarande sponsra dem en del med sällanköpskostnader. Sonen har nu arbetat i två år och passerat min fru i lön, dottern har arbetat i två månader, och har en bit kvar lönemässigt.

Enkelt uttryckt så betalar vi i princip allt som vi inte får fakturor på mha. kreditkort. Och en månad utan extraordinära kostnader, brukar kreditkortsfakturan ligga på ca 20 000. I det ligger en del periodiska "sällankostnader". Det brukar alltid vara någon tandläkarräkning, glasögonuppdatering, eller liknande varje månad. Sedan har man ju månader med betalning för semesterresor och liknande, då brukar kortfakturan vara lite häftigare.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H hempularen skrev:
Jag har aldrig brytt mig om att göra någon detaljerad sammanställning. Men din vanliga förbrukning, mat, bensin nöjen osv. Liknar våran. Vi har liknande inkomst. Fast våra barn har flyttat ut. Vi brukar dock fortfarande sponsra dem en del med sällanköpskostnader. Sonen har nu arbetat i två år och passerat min fru i lön, dottern har arbetat i två månader, och har en bit kvar lönemässigt.

Enkelt uttryckt så betalar vi i princip allt som vi inte får fakturor på mha. kreditkort. Och en månad utan extraordinära kostnader, brukar kreditkortsfakturan ligga på ca 20 000. I det ligger en del periodiska "sällankostnader". Det brukar alltid vara någon tandläkarräkning, glasögonuppdatering, eller liknande varje månad. Sedan har man ju månader med betalning för semesterresor och liknande, då brukar kortfakturan vara lite häftigare.
Enda anledningen att vi tänkte köra igång mer strukturerat nu är just för att kanske ha möjlighet att sluta arbeta bra tidigare än 65. Då vi kommer kunna öka på sparandet när t ex barnen flyttar ut och kostnaderna minskar, samt att lönerna förhoppningsvis stiger i ungefärlig takt som nu om jag inte byter jobb.

Jag har funderat på att skaffa ett kreditkort och köra på ett sådant upplägg, men jag är rädd att man kanske börjar dra det till överdrift och att man tillslut står där med för mycket kredit som man inte riktigt hinner betala av med "vanliga lönen". Men det är väl också bara en inställningsfråga, vill man så klarar man det :D Men det ger ju en del fördelar, speciellt med kort som ger bra poäng och andra förmåner om man handlar mycket på det. Är det därför ni kör på kreditkort eller är det bara av gammal vana?


DBT, det är ju mot den situationen vi vill komma, där man tillslut får så mycket kapital att man kan göra vad man vill (nästan) :p

BirgitS, den har jag koll på. Men jag tycker inte riktigt att dom siffrorna kan användas på oss då det skiljer så mycket från exemplet och våra poster, iaf vad jag sett tidigare när jag kollat på den.
 
Hemmakatten
2000 i pensionssparande är inte mycket. Ni lär inte kunna gå i pension tidigare med det. Med de, höga, inkomsterna bör ni sikta på att ha uppåt 10 miljoner vardera i pensionskapital när ni går i pension. Då också inräknat allmän pension, tjänstepension och privat pensionssparande.

Jag skulle ta kontakt med en privat pensionshandläggare för en genomgång.
 
Men, hur skulle det kunna bli mer pengar över med hjälp av en budget?
Att välja en vettig sparform kan givetvis ge mer pengar till slut, men vad är egentligen onödiga utgifter, är det inte det som kallas för att leva?
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
Vi kör kreditkort till alla fasta förbrukningskostnader dvs mat, hygienartiklar, bensin o.s.v. Sånt man köper varje månad. Vi använder det även vid internetköp när faktura inte är möjlig, jag gillar att få grejerna först innan jag betalar och en faktura kan man alltid bestrida.

Huvudsakliga anledningen för oss var att få en bra överblick på vad mat och bensin kostar varje månad och slippa hålla på att flytta pengar mellan våra kortkonton, jag gillar personligen inte att ha mer än nödvändigt på mitt kort (=fickpengar).

Sen kan man ta del av lite olika bonusprogram. Vi har kredit och ett servicekonto hos OKQ8. Trillar in lite checkar då och då man kan använda till bensin/tvätt eller vad man ni behöver just då. Senast bytte jag vinterdäck och betalade däckhotell för två bilar men intjänade checkar, en kostnad på 900 kr.

Många erbjuder ju app/hemsida där man kan gå in och kolla sitt konto live också, så man ser vad man är uppe i för summa. Sen en rimlig limit på kortet så slipper man otrevliga överraskningar. :)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men, hur skulle det kunna bli mer pengar över med hjälp av en budget?
Att välja en vettig sparform kan givetvis ge mer pengar till slut, men vad är egentligen onödiga utgifter, är det inte det som kallas för att leva?
En rokad bland alla abonnemang man ofta har kan vara en bra början att se över just onödiga utgifter. Håller med dig om att det är det som kallas att leva och jag lägger själv en del pengar där. Men alla abonnemang tickar snabbt iväg, Spotify, Viaplay, Cmore, Netflix, TV-spel (Xbox Live etc) tickar snabbt på till 1000-lappar så där kan man spara en hel del om man kan avvara något. Men det är ju såklart upp till var och en.

En släkting ojade sig över att vi hyr/köper nya filmer via iTunes i Apple TV. En film kanske kostar 150kr att hyra 48 timmar om den är ny. Men att ta med ungarna på bio och se samma film kostar långt mycket mer, och det anser många är mer legitimt än att hyra den, men jag förstår inte det resonemanget. Vi ser film bättre hemma utan störande moment, håller inte med om att film är bäst på bio. Kanske på tiden då man hade en 28" TV med VHS, men idag är det lite skillnad... ;)
 
Jag skulle säga att 8000:- i mat/förbrukning är bra på er familj. Det gör vi en snål månad, men sällan. Vi har villa och barn i liknande åldrar. Två bilar. Fasta kostnader hus, ränta, försäkring, värme, el, och sådant snittar på exakt 16’. Vi investerar mest i huset de senaste åren ..
 
2 vuxna, 2 tonårskillar, lillebror, 5 stycken totalt.

Drygt 40% av våra inkomster går åt varje månad för att bekosta allt.

Sparandet, drygt 30% av lönerna.

Resten försvinner på något märkligt sätt...
Har 5 barn, bara tre hemmavarande.

Mvh P-A
 
Om det fortfarande är intressant så kommer här en liten uppdatering på vårt utfall under 2019 Jan-Aug:

Bostad inkl El FJV, FSK, V&A och lån: 4.500:-
Mat & Alkohol inkl resturangbesök: 9.400:-
Bil inkl bränsle, service rep & FSK: 2650:-

Sparkvoten per månad har i medel legat på 35%
 
Vi får ut ca 48.000kr efter skatt. Det första vi gör när pengarna kommer in, är att överföra ca 1/3 till varsitt ISK/KF-konto. Amorterar även 3000kr/m.
Visst vi lever sparsamt, matlådor, mat från grunden, 9år gammal bil, bakar eget bröd, köper begagnat om det går osv. Men samtidigt bor vi i ett nybyggt hus några mil utanför Sthlm. Så boendet kostar en hel del.


Jag är absolut inget FIRE-människa, men strävar efter att sluta jobba innan 55 :)
Aktier, finnans och ekonomi är ett väldigt stort intresse jag har.
 
Vi kör än så länge ganska basic då vi precis köpt hus. Vi har ca 46000 in nu då sambon inte jobbar heltid. Vi kommer nog se över detta när hon börjar jobba heltid. Men just nu ser det ut följande.

10000kr huslån ink amortering
16000kr fasta kostnader, drift, mat, försäkringar, Spotify, viaplay, Netflix mm.
5000kr till båda som slask pengar, gör vad du vill med. Tex ute luncher osv. Eller lägga extra på sparande.
10000kr sparade till buffert om nåt skulle gå sönder i huset.

Men vi ska se genom detta mer exakt hur vi ska fördela pengarna. Finns lite andra saker att göra nu så vi har inte kommit dit än :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.