Vore väldigt tacksam om någon kan dela med sig hur installationen ser ut av värmebärarrören mellan inne- och utedel på er luft/vattenvärmepump!

1. Hur är de isolerade? Hela vägen till innedelen?
2. Är rörsystemet ovanför innedelen isolerat?
3. Vilka klammer har använts för att fästa rören i väggen?
4. Sitter klammern runt isoleringen eller är det isolerat runt klammern?
5. Har ni externt expansionskärl?
 
Mina rör är isolerade hela vägen fram till innedelen. De är uppfästa innanför isoleringen med nån typ av röromfattning. Isoleringen av skumgummi är sedan intryckt så fästet täcks.
Jag har en CTC EcoZenith 250. Den har inbyggt expansionskärl.
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Mina rör är isolerade hela vägen fram till innedelen. De är uppfästa innanför isoleringen med nån typ av röromfattning. Isoleringen av skumgummi är sedan intryckt så fästet täcks.
Jag har en CTC EcoZenith 250. Den har inbyggt expansionskärl.
Tack! Så isoleringen slutar mot pannan så att säga? Går isoleringen med genom eventuella väggar eller slutar den ditk av mot väggen? Vilken typ av röromfattning är det, den första eller andra:
88-0850_xl_1.jpg
ep0206.jpg

Ledsen för alla frågor, försöker bilda mig en uppfattningen hur olika installatörer tänkt och gjort
 
Falu snap klammer (de nedersta) på bilden går inte att använda om man ska ha erforderlig isolering på rören.
Rörsvep med pendel eller skruvstift som på den översta bilden är att föredra.
De behöver inte vara gummiklädda, men om det är kopparrör så ska svepet också vara i koppar i så fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
L lordi skrev:
Falu snap klammer (de nedersta) på bilden går inte att använda om man ska ha erforderlig isolering på rören.
Rörsvep med pendel eller skruvstift som på den översta bilden är att föredra.
De behöver inte vara gummiklädda, men om det är kopparrör så ska svepet också vara i koppar i så fall.
Det är vad installatören använt nu i mitt fall. Läste igenom Armaflex monteringsanvisningar och kan säga att de kommer få göra om en hel del för att isoleringen ska bli korrekt. Bl.a. kan inte isoleringen följa med genom väggarna för håltagningen är bara gjord för kopparrören. De har som sagt också monterat värmebärar rören med Falu Snap klammer.

Enligt tillverkarens installatörsmanual ska ska samtlig rördragning isoleras. Jag tolkar det som att virrvarret av rör ovanför innerdelen alltså ska fullisoleras?
 
S Sweedbanana skrev:
Det är vad installatören använt nu i mitt fall. Läste igenom Armaflex monteringsanvisningar och kan säga att de kommer få göra om en hel del för att isoleringen ska bli korrekt. Bl.a. kan inte isoleringen följa med genom väggarna för håltagningen är bara gjord för kopparrören. De har som sagt också monterat värmebärar rören med Falu Snap klammer.

Enligt tillverkarens installatörsmanual ska ska samtlig rördragning isoleras. Jag tolkar det som att virrvarret av rör ovanför innerdelen alltså ska fullisoleras?
Det brukar se lite olika ut hur mycket som isoleras. Det beror på vad som avtalats.
Ofta är det svårt att isolera allt ovanför innedelen pga platsbrist. Sen är värmeförlusterna också relativt försumbara där.
Det viktiga är att rören mellan ute och innedel isoleras, speciellt på utsidan.
Utomhus brukar man använda armaflex pga att den tål fukt. Inomhus använder man vanliga rörskålar, såvida inte det är en värmepump som går att köra i kylläge.
Faluklammer använder man bara där det inte behöver isoleras och till rör i badrum mm.

Vad är det för värmepump?
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
Infästning av ett kopparör med en klämma och isolering mot en vägg, detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

infästning i koppar

Kopparledningar och infästningar bland vita PVC-rör i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ormboet
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det brukar se lite olika ut hur mycket som isoleras. Det beror på vad som avtalats.
Ofta är det svårt att isolera allt ovanför innedelen pga platsbrist. Sen är värmeförlusterna också relativt försumbara där.
Det viktiga är att rören mellan ute och innedel isoleras, speciellt på utsidan.
Utomhus brukar man använda armaflex pga att den tål fukt. Inomhus använder man vanliga rörskålar, såvida inte det är en värmepump som går att köra i kylläge.
Faluklammer använder man bara där det inte behöver isoleras och till rör i badrum mm.

Vad är det för värmepump?
Ok, tack för snabba svar. Jag kanske kan kompromissa med isoleringen av övriga rör ovanför innedelen. IVT Air Module e9 + Air X.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
[bild]
infästning i koppar

[bild]
Ormboet
Tack för att du delar med dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.