Har haft ftx med ett Heru 300-aggregat i drygt två år.
Bytte filter efter ett år och upptäckte då att filtret såg tråkigt ut, se bifogad bilder. Bytte igen efter 8 månader på rekommendation av installatören men filtret för tilluften var redan nu lite hopdraget som att det släpper igenom för lite luft.
Fläktarna går på 73% (till) respektive 63% (från) och är injusterat för undertryck av firman som installerade det. Under vintern nyttjas övertryck ibland när vi startar brasor.

Huven sitter ca en meter över marken på husets nv sida.

Behöver onekligen kontrollera filtren oftare.
Hur ofta byter ni filter och hur de ut?
 
  • Ventilationskanal med damm, etikett "ÖSTBERG", inomhus, teknisk utrustning, mörk interiör, otydligt bakgrundsobjekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsfilter inuti anläggning, märkt Östberg, ovikt pappersfilter, används för luftrenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gånger om året byter jag filtren. Inte nödvändigtvis till nya, då jag har dubbla uppsättningar och tar ut de använda och blåser rent med tryckluft. När de ser för eländiga ut köper jag nya. Varje filter håller kanske för tre halvårsperioder.

Inga bilder men de är rejält fyllda med damm efter sex månader och det filter som tar uteluften brukar vara lagom späckat med insekter. Öppningarna ut sitter under takfoten åtta meter upp. Däremot har jag aldrig sett den deformation som du har.
 
Byter en gång per år. 2023 bytte jag någon månad tidigare då vi hade haft lite renovering.
Bilden visar smuts efter 10 månader. Då satt filtrena ganska precis 10 månader de två första åren. Byte på sommaren/hösten efter pollensäsongen.
Östberg Heru 100 S EC. Original filter kostar 7-800kr och det får det vara värt.
 
  • Fyra filter i olika skick, från rent till mycket smutsigt, på ett träbord. Luftrenhet, underhåll, jämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tjureda
  • Laddar…
Man bör ju också vara medveten om att det inte främst är stora dammråttor och döda getingar som avgör om ett filter har gjort sitt utan de små partiklarna som täpper till porerna.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.