hur ser en acktank ut invändigt? alltså en ren tank utan slingor eller beredare. Är de bara en tom tank eller? nån som har bilder eller nått?
 
Dom flesta är tomma.

Finns varianter med skiktplåtar diffusorer eller skiktrör också...
 
Rektangulära tankar är stagade, massor med stål
 
Matss skrev:
Rektangulära tankar är stagade, massor med stål
med "massor av stål" menar du godstjocklek eller en massa stag? om man säger att jag vill bygga om en rektangulär vs rund olje tank till acktank vad behöver jag göra, förutom att sätta i röranslutningar?
 
En massa stag. Mycket enklare att bygga ett lygtryckssystem
 
Matss skrev:
En massa stag. Mycket enklare att bygga ett lygtryckssystem
vad är ett lågtryckssystem? hur funkar de? va skiljer sig mot ett vanligt system?
 
förstår ändå inte varför de skulle va enklare?
 
Du sätter en strypventil på returen, jämför det med att svetsa massor med stag inuti en tank, låter väl enklare??
 
Matss skrev:
Du sätter en strypventil på returen, jämför det med att svetsa massor med stag inuti en tank, låter väl enklare??
ja de låter ju jävligt smidigt i jämförelse. är de de enda jag behöver göra? va gör de för skillnad egentligen?
 
Du lär ju läsa på så att du förstår principen, trycket i tanken får aldrig överstiga det den tål. Oljetankar är ofta provtryckta med 0,3 bar dvs 3 m vattenpelare, då ser man till att placera ett öppet expansionskärl så att vattenpelaren aldrig blir högre än så
 
Det är noga att avluftningen fungerar sedan har du inget att oroa dig för. Ett mycket bra alternativ när man inte har takhöjden eller en tank som inte klarar trycket..
 
va ute o titta på min gamla oljetank som jag glömt bort att jag hade :-/ en rund tank. den har ju i princip anslutningarna klara, så den bör väl vara lätt att bygga om till acktank?
 
obba skrev:
va ute o titta på min gamla oljetank som jag glömt bort att jag hade :-/ en rund tank. den har ju i princip anslutningarna klara, så den bör väl vara lätt att bygga om till acktank?
Ja då är det bara att köra på.. (y) Hur stor är den, 3 kubikare?
 
ne bara 1,5 kubik. kom på att grannen har ett par runda tankar me. tror dom är större typ ca 3kubik ska stjäla en av honom till helgen.. är de bäst att ha tanken liggandes eller ska jag ställa den på högkant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.