Vi har bestämt oss för att installera en luft/luft-värmepump, men det är för ögonblicket det enda vi vet. Har ingen erfarenhet av sånt, vet inte vem vi ska vända oss till eller vem vi ska snacka med.

Kan nån vänlig själ sätta ihop en att-göra-lista så vi åtminstone får lite koll på vad det är vi ska igenom, vilka beslut som måste tas, saker man bör ta hänsyn till, vad som ska installeras och vad som måste köpas in? Vad kan man göra själv och vad bör man överlåta till fackmän? Hur finner man goda installatörer i sitt närområde? Vi har inga dagstidningar och är nyinflyttade så vi har dålig koll på hantverkarna här och för övrigt föredrar jag att göra saker själv så långt det nu är möjligt...

Vilken information bör vi ha om huset och energiförbruk när vi kontaktar leverantören/installatören?
 
Jag kan varmt rekommendera detta internetforum: http://www.varmepumpsforum.com/

Försök ta er tid att gå igenom avdelningen för L/L-värmepumpar, inkl. installations- och placeringsforumen. Jag tror ni kan lära er mycket där och få svar på många frågor. Jag tror det är en bra början.
Om ni skickar in era frågor ihop med info om huset: planritning, ort, nuvarande uppvärmningssätt och energiförbrukning, så finns det god chans till hjälp från kunniga personer.

Lycka till!
/ Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.