Hur sent på hösten kan man anlägga gräsmatta? Ska man så eller rulla ut färdigt gräs? Eller ska man kanske vänta till våren? Eller ska man vänta av den anledningen att marken för "röra" sig färdigt sättningar?

Har inga gröna fingrar. Hjälp!!!

Vi flyttar in i vårt hus första helgen i oktober.

Tack för tips!
 
Prova att använda "sök i forumet" med orden "gräsmatta höst". Det finns ett par trådar.
 
Till att börja med så bör underläget få sätta sig, alt. kan man välta det så att det blir komprimerat.

Rulla eller så är en smaksak, båda kräver lika mycket underarbete.

Rullgräs är mkt. dyrare per kvm jämfört mot att så.

Vi har sått allt vårat gräs och det blir alldeles kanonbra tycker vi.
Snabbväxande gräs är inte att rekommendera, har hört folk som inte blir nöjda med det på sikt.

Rekommendationerna om när man ska så är att Aug-Sep är bästa tiden för sådd, delvis för att det är fuktiga nätter och att det är lite lindrigare med sol på dagarna.
Jag har sått både vår, sommar och höst, det växer snabbast på sommarn förstås.

Gräset behöver inte så mkt. sol, det växer ändå.
Har sått i början på Sep. och det börjar bli grönt nu.

Lycka Till :)
 
Tackar för tipsen.

Det blir nog att vi sår först till våren så att marken hinner sätta sig.

Kan man ha en liten del rullgräs (där barnen kan leka och så på resterande del?

 
Visst kan du ha det, men rullgräs kommer på rulle = tjock matta med rotverk under  ;)
Rullgräs måste också ligga ett tag med vattning innan det kan användas, vet ej exakt hur länge.

När du sår så bygger du ju inte på höjden så det blir en höjdskillnad du måste korrigera. Ta bort jord på den yta som ska ha rullgräs motsvarande tjockleken på rullgräset, då borde det bli jämnt.

Kolla också där du köper rullgräs om vilken grässort det är, har hört att man inte ska blanda grässorter pga. att de kan konkurrera ut varann. Sen så ser man faktiskt om man blandar grässorter vilket inte heller är så kul  :)
 
Det går ju oxå att blanda snabbväxande gräs med mera långsamt växande.
 
Vilken grästyp rekommenderas? Fabrikat etc?

Skall så om 1-2 veckor, vill hellre ha en fin tät, grön matta än en väldigt snabbväxande.

Mvh

Stoffe
 
tomas_mandorf skrev:
[länk].

han har koll på det mesta
Jo, han verkar ha jättekoll. Men jag blir lite misstänksam mot att han bara rekommenderar ett visst företags produkter när det gäller frö/gödsel. Har själv testat detta företags produkter mot andra och kan inte se att det är bättre. Så min slutsats är att beakta Olle Bergs råd förutom när det gäller gräsfröfabrikat
 
  • Gilla
erre00
  • Laddar…
Du kan så i stort sett när du vill, men gräsfröet börjar inte gro förren det är en 6-8 grader i marken.
 
jag har rullgräs hemma och det vart utlagt i nov/dec och jag flyttade in i januari men det har tagit sig bra
 
Vänta o vänta på det riktiga regnperiod. Så kan man börja Gödsla...

Sol hela tiden...

2/3 av sept gått. Lol...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.