Detta är väl lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga men kanske har ni någon erfarenhet.

Jag bor i ett hus från 20-talet (typ sån här) som troligen hade träfasad från början men fick en spritputsad fasad nån gång på 50-talet. I samband med detta misstänker jag att man satte igen ett fönster på nedervåningen mot baksidan. En vän som renoverar sitt hus som också har gjorts om på 50-talet har upptäckt att man bara satt för det gamla fönstret och att det fortfarande satt kvar intakt när de tog upp väggen. Nu undrar jag ju så klart hur pass vanligt det var att man löste igensättning av fönster på det här sättet i samband med renoveringar vid denna tid och om det är något att hoppas på? Är det någon som har tips på metod som man skulle kunna använda för att undersöka väggen? Man kan ju borra hål för att kolla, men det kanske finns någon metod som inte skadar väggen?
 
En spontan tanke är ju att om karmen sitter kvar så har du en liten köldbrygga så att en IR-kamera och en kall dag kan ge lite ledtrådar. Beror lite på mängden isolering i övrigt och kylan utvändigt men då man kan se de flesta konstiga fel i konstruktioner med metoden skulle det nog funka här med.

Kostar en del dock...

// Mats
 
I vårt hus har de gjort på lite olika sätt. Ett fönster var brottaget helt och de hade lagat med likadana båleplank som väggen är gjord av i övrigt. På ett par andra ställen hade de tagit ur karmen men låtit smygen vara kvar och bara satt i isolering. Inga karmar satt kvar någonstans. (Vad vi hittat hittills iallafall) Men dte är inte helt ovanligt att man bara lyfte ur bågarna och lät karmen sitta kvar.
 
Vi har ett "halvt" igensatt fönster. Jag trodde att det var ett blindfönster, vi har flera andra, innan jag gjorde en mer ingående undersökning. Ytterbåge och karm är intakt. Mot denna är plywood spikad, därefter isolering innanför den nya innerväggen (gips). Rätt snyggt jobb, även om jag är sugen på att ta upp fönstret igen.
 
Hm - hade inte ens en tanke på att ett fönster skulle kunna finnas kvar. Undrar hur det är med vårt hus. På gammal bild har det ett fönster mer än idag.
 
Inget entydigt svar alltså. Ja det kanske är för mycket att hoppas på att fönster oftast fick vara kvar. Det skulle bara vara så himla retfullt om man beställde ett nytt fönster och sen hittade ett i väggen som gick att återanvända.
 
Per_N skrev:
Vi har ett "halvt" igensatt fönster. Jag trodde att det var ett blindfönster, vi har flera andra, innan jag gjorde en mer ingående undersökning. Ytterbåge och karm är intakt. Mot denna är plywood spikad, därefter isolering innanför den nya innerväggen (gips). Rätt snyggt jobb, även om jag är sugen på att ta upp fönstret igen.
Vi tog upp ett par sådana och det var ganska kraftiga angrepp av röta innanför karmen som följd av inträngande fukt. Inte så förvånande egentligen då ingen kunnat, eller för den delen ens tänkt på, att byta lister de senaste 35 åren.

Det var dessutom härligt att få in mer ljus och få mer utsikt!
 
För att ta reda på det kan ni ju jobba er ut från insidan. Ni borde kunna räkna ut var fönstret som ni tror är igensatt var placerat och knacka er fram.

Vi har några igensatta fönster på gården, samt en dörr. I fallet med dörren har de satt i brädor i karmen på insidan och sen satt ny panel på utsidan. Den letade jag fram på insidan.

Men för att vara helt säkra får ni väl leta er fram och avvakta med beställning tills ni verkligen vet och sätta igen hålet tillfälligt.
 
På vårt hus har de gjort på lite olika sätt.

Vindsfönstret på gaveln sitter kvar med glas och allt, och så har de slängt på isolering direkt utanpå och panelat.

På de två fönster som satts över nere i huset har de hakat av själva fönsterbågarna men karmen sitter kvar. De har satt en skiva över fönstrena och sedan tretex.

Jag har räknat ut vart fönstren borde sitta med hjälp av gamla bilder från Svenska Gods och Gårdar och sedan borrat med en cirkelborr från insidan av huset för att kolla hur konstruktionen ser ut. Väntar nog med att sätta in nytt fönster tills det är dags för fasadbyte.

Om fönsterigensättningen troligtivs är gjort på 50-talet borde du se de gamla fönstren i ´"svenska gods och gådar" förutsatt att huset är stort nog att vara med där. Annars kanske det går att räkna ut genom att studera byggnadstypen och hur andra fönster sitter. Gamla hus är oftas symetriska.
 
tack för svaren! Ja jag har försökt att luska lite i hur andra liknande hus är byggda, men inte fått något entydigt svar. Ska fundera vidare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.