Hej

Jo, jaghar just köpt en lägenhet som tidigare huserat The Marlboro Man. Lägenheten är inrökt. Men vi fick den till ett bra pris. Hur sanerar jag denna odör? Vi hade tänkt måla och slänga upp en och en annan fondvägg. Men målarfärg tar väl inte bort lukten helt? Ska jag riva ner befintliga tapeter? Kan jag tvätta väggarna och golv med något?

Stefan
 
Om det verkligen är inrökt sedan många år, så skall alla gamla tapeter och golvmattor bort. I allmänhet sitter det inte så långt in i målade ytor, det kan räcka med att slipa lite på det och sedan måla om. Jag har sett saneringar efter rökare (ett par där bägge rökte varsina två paket om dagen, de hade bott där 25 år) där man bar ut golvlister, hela köksinredningen och alla strömbrytare och kontakter också, därför att allt antagit en brunaktigt gul färg samt luktade tobaksrök.

Det mesta besvärligaste är nog ändå fönsterkarmarna i trä där doft och missfärgningar kan ha krupit rätt så långt in, och det är dyrt att byta dem.
 
Hej,

För två år sedan flyttade jag in i en lägenhet som var precis som du beskriver helt inrökt. Taket var helt gult, väggar kladdiga etc. Total home make over vart det.

För att säkerställa att nikotin ej kommer blöda igenom så måste du måla med oljebaserad spärrvit innan vanlig takfärg etc. Gör du inte det dröjer det inte länge innan du kommer se fläckar i tak och väggar.

Riv bort tapeterna om det går men annars så kan du göra som jag gjorde. På med spärrvit på väggarna för att spärra mot nikotin sedan på med ny tapet eller måla. Efter två år är det fortfarande tokfräscht hos mig.

Spärrvit är rätt dyr men det är värt det för att slippa genomslag och annat äckel.
 
Taket i vårt hus är pärlspont, och huset var så inrökt att det runnit nikotin längs fönstren. Vi tvättade taket åtskilliga gånger, men nikotinen slutade aldrig suga ut ur panelen..varje tvättvatten blev lika brunt, så till sist målade vi med en tixotropisk oljefärg (matt) som är gjord för att "låsa in" nikotinet. efter1,5år har det inte trängt igenom. jag tror det kunde vara bra att grunda allting som skall sitta kvar i lägenheten med den färgen. Färgen vi använde heter Tixomatt från Tikkurila (finland), Jag såg att Biltema även har en Tixotropisk färg, men vet inte vilken kvalitet den håller.
 
Jag har fått bort röken, tror jag =). Lite tixotropisk färg i taket. Sedan ner med sex lager tapet (pluss en grovspackel och målning) och sedan grovtvätt av väggar med amoniak. Sedan tre lager färg på det =) Snickerierna rök överflödig färg på, sedan slipning och övermålning två ggr. Nu luktar det kanske mest färg. Men jag hade ju tänkt vädra ut det också.
 
  • Gilla
Rebus2016
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.