Hej!

Jag köpte en kolonistuga förra året och när det var dags att ställa i ordning för sommaren upptäckte jag att det blivit mögel mellan rutorna på fönstret mot söder. Mögelprickarna finns även på fönsterblecket och på utsidan av fönsterbågen. Stugan har stått varm på ca 8-10 grader hela vintern för jag tyckte det kändes säkrast även om den alltid stått kall med tidigare ägare (stugan är från 50-talet). Hur avlägsnar jag möglet lättast? Som det är nu sover jag och barnen med öppet fönster i värmen och hoppas på att det inte kommer in för mycket mögelsporer men jag har inte vågat avlägsna möglet än ifall jag därmed rör upp det och förvärrar spridningen. Planen är att renovera eller eventuellt byta fönstret i sommar. Finns även misstanke om fuktskada i väggen under sedan tidigare då jag upptäckte två fläckar på tapeten i höstas. Hoppades då att det var gamla skador som torkat upp och bara lämnat missfärgningar på tapeten. Kommer att öppna väggen i sommar också och inspektera eventuella fuktskador där.

Hur hade ni gjort med det mögliga fönstret? Bara ge sig på med såpvatten och skursvamp eller?
 
  • Mögelskador synliga mellan glasrutorna och på fönsterblecket av ett gammalt fönster i en kolonistuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelbeläggning mellan glasrutorna och på fönsterblecket av ett fönster i en kolonistuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelpåväxt och avflagning på ett vitmålat fönsterbleck med synliga mögelfläckar och skadad fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskadat fönsterbleck med svarta mögelprickar på en gammal vitmålad fönsterkarm i en kolonistuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönsterbleck i en kolonistuga med tydliga tecken på mögel och fukt, med mögelspridning på bågen och blecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönsterbåge med mögelpåväxt och fläckar, synliga mot en suddig bakgrund av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett mögligt fönsterbleck med mögelsvarta prickar och sliten färg på kolonistugan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Allrengöringsmedel dödar mögel. Det gör väl i och för sig såpa också men såpan kan lämna kvar en kletig hinna.
 
  • Gilla
KRSB1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Allrengöringsmedel dödar mögel. Det gör väl i och för sig såpa också men såpan kan lämna kvar en kletig hinna.
Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.