Jag kommer att borra 2x220 meter.

Ur dessa hål kommer då 4st 40mm PEM in i huset.

Hur skulle ni ha gjort för att koppla samman detta till pumpen, samt vilka rördimensioner skulle ni ha valt?

Jag tänker att jag måste sätta en justerbar flödesventil på ett av hålen och justera denna tills jag har samma delta-T på båda hålen.

Men hur ska jag enklast gå från 4 st 40mm PEM till 2st kopparrör, samt vilken dimension skulle ni ha valt?
 
Samt en tilläggsfråga.

Jag har ungefär 10 meter från väggen där slangarna kommer ut till värmepumpen. Hur ska jag dimensionera rören från slangarna till pumpen? Det är som sagt 4st 40mm PEM, och om jag ska få ut samma area på två slangar så måste jag gå upp till något runt 60mm för att uppnå samma area, även om röranslutningarna i pumpen bara är 35mm.
 
P
Kör med 35cu/elförzinkat till pannan. Koppla från 40plast så att du får som ett "h" och sätt tacosetare innan ihopgången på båda inkommande slangar som du kan justera till ett jämnt flöde på båda hål.
 
Pherra skrev:
Kör med 35cu/elförzinkat till pannan. Koppla från 40plast så att du får som ett "h" och sätt tacosetare innan ihopgången på båda inkommande slangar som du kan justera till ett jämnt flöde på båda hål.
Hej och tack för ditt svar!

Kan du förklara igen hur du menar att jag ska koppla från 40plast så att jag får ett "h". Ska jag alltså använda ett T-koppel och en 90 graders vinkel på vardera slang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.