Hej hopp!

Ska sala på takstolarna (45 grader och cc1200 som mest) för att isolera tak på ovanvåningen som är en oinredd vind på ca 100 kvm.

Så här ser salningstanken ut:

Ritning av salningsteknik för isolering av tak med markerade mått och regeldimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintliga takstolar är 195x45-reglar. Ska göra en 25mm luftspalt med oljeboard innan isoleringen läggs på plats. Vill ha minst 300 mm isolering. För att åstadkomma detta behöver jag sala på (i grönt) och tänker att jag gör detta i två lager (dels för att det är lättare att jobba med mindre dimensioner men även för att förhindra köldbryggor som uppstår om man salar på med en enda tex 145). Två lager salning gör också att jag kan sala klart allt innan jag börjar med isolering vilket känns smidigt.

Först liggande 45-reglar från takfot till nock. Därefter sätter jag 95-reglar stående på de liggande 45-reglarna (i linje med takstolarna). Då får jag 170mm + 45 + 95 djup att lägga isolering i.

Frågor:

1. Jag valde att sätta 45or mot takstolen och 95or ytterst för att bärigheten i 95 blir bättre om de ligger längs med takstolarna och inte tvärtom (gissar jag). Ett problem dock med detta som jag ser det är man skruvar fast 45orna och 95orna på samma ställe i takstolen. 45orna är lätta att dra fast mot takstolen och det räcker kanske med en (1) skruv, men frågan är om man ska skråskruva 95orna i 45orna eller om man ska dra en lång skruv igenom ända in i takstolen? Om man ska dra igenom blir det en väldans lång skruv. Iaf minst 18 cm. Osäker här...

2. För 45orna räcker c14 som klass då de inte tar upp ngn vikt alls (bara isolering som vilar på dessa). Frågan är om c14 funkar för 95orna också? Kommer förmodligen skruvas liggande träpanel på dessa vilket då blir enda vikt som ska bäras.

3. En sak som slår mig nu när jag skriver... virke är dyrt och 45orna i skissen ovan tjänar ju enbart som distans samt underlättar läggningen av isoleringen (kommer använda Rockwools Flexibatt-skivor). Kommer säkert behöva 150-200 löpmeter 45or. Kanske man kan sätta plywood på vardera sida om takstolarna och sedan en regel ytterst, se nedan... så man slipper köpa virke för att bygga distans? Är det ett bättre alternativ? Kanske billigare? Men känns spontant krångligare att behöva kapa plyfaskivor. Finns det fuktrisk med att sätta plyfa så här? Spontant inte...

Schematisk ritning av en takstols salning med markerade reglar, luftspalt och plywood för isoleringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tacksam för råd!
 
Har vi inga sala-på-experter här...? :(
 
Fortfarande inga takers?

En ytterligare sak som slog mig, det är ju 1200cc mellan takstolarna... Om jag inte lägger på glespanel (28x70 eller ngt) med cc600 (eller cc300 som vissa önskar), så kommer ju takpanelen/gipsen att bågna. Känns som väldigt många moment att i tre lager sala ut.

Hur gör man detta egentligen...? Hahaha.
 
Rickard.
En lösning är att du sätter en 120 eller 145:a istället för glespanel på lämpligt cc avstånd beroende på val av innertak, Då löser du alla problem på en gång men du lär ju få betala för det i löpmeter. Denna lösning är nog tveksam om du absolut ska ha gips men bättre med ett stående paneltak.

En annan är att du salar (direkt under takstolarna) ner det du vill -45mm och gör ett installationskikt med rätt CC för takvalet,inte helt vanligt i tak men funkar där också.

Det finns helt enkelt många lösningar och jag vet inte vad som är mest prisvärt men att lägga flera varv kors och tvärs är knappast det.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
En lösning är att du sätter en 120 eller 145:a istället för glespanel på lämpligt cc avstånd beroende på val av innertak, Då löser du alla problem på en gång men du lär ju få betala för det i löpmeter. Denna lösning är nog tveksam om du absolut ska ha gips men bättre med ett stående paneltak.
Du tänker att sätta en 120 eller 145a liggandes direkt på takstolen? Det funkar för stående panel, och det kanske jag kan tänka mig. Tänkte ha liggande på väggarna så kanske bättre med stående i taket så inte allt blir liggande. En estetisk fråga men det löser ju onekligen bärigheten för panelen. Och kanske rent utav blir billigare då jag inte behöver lika mycket löpmeter (om än grövre).

Fast... då kommer nästa problem - hur fäster jag 120/145or på högkant mot takstolen...? Bara med skruv? Rak igenom eller skrå? Eller med beslag? Känns knepigt att skruva en så hög regel på högkant; dels att bara skruva igenom 120/145mm men också för att hela innertaket kommer att vilja tyngas ner och skeva efter ett tag.

Skiss av liggande paneler fastsatta på takstolar med markerad riktning och fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Rickard.
Alternativen förutom skråskruvning lär bli dyra, känner du dig osäker kan du köpa en pocket hole jigg som gör det idiotsäkert. Jag har en från kreg som kostade under 500kr som funkar fint med träskruv från bygghandeln. Trälim skadar aldrig även om jag inte tror det ska behövas.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Alternativen förutom skråskruvning lär bli dyra, känner du dig osäker kan du köpa en pocket hole jigg som gör det idiotsäkert. Jag har en från kreg som kostade under 500kr som funkar fint med träskruv från bygghandeln. Trälim skadar aldrig även om jag inte tror det ska behövas.
Wow. Kollade upp pocket hole jigg, riktigt coolt. Men lite overkill här tror jag. Lutar åt beslag som jag sätter på varannan takstol och skråskruvar resten.
 
Rickard. Rickard. skrev:
En lösning är att du sätter en 120 eller 145:a istället för glespanel på lämpligt cc avstånd beroende på val av innertak, Då löser du alla problem på en gång men du lär ju få betala för det i löpmeter. Denna lösning är nog tveksam om du absolut ska ha gips men bättre med ett stående paneltak.
Kom på, är det inte risk för köldbryggor då om man förlänger takstolarna så att säga? Att kylan kryper in hela vägen längs påsalningen och kyler ner takpanelen?
 
Rickard.
T tobefound skrev:
Kom på, är det inte risk för köldbryggor då om man förlänger takstolarna så att säga? Att kylan kryper in hela vägen längs påsalningen och kyler ner takpanelen?
Per definition är det väl en köldbrygga men det är inget reellt problem skulle jag säga, massivt trä är väldigt dålig på att leda värme/kyla. Möjligtvis att rejält slarv kommer visa sig större med den lösningen men jag TROR inte det är någon mätbar skillnad mot det andra förslaget som teoretiskts bör vara bättre.

Finns ju möjlighet att överarbeta hur långt som helst om man vill det ;)
 
  • Gilla
tobefound
  • Laddar…
T tobefound skrev:
Kom på, är det inte risk för köldbryggor då om man förlänger takstolarna så att säga? Att kylan kryper in hela vägen längs påsalningen och kyler ner takpanelen?
Om du är rädd för köldbryggor i takstolen rekommenderar jag att du kikar på hur villavarm gjort sina väggreglar
 
  • Gilla
tobefound
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du är rädd för köldbryggor i takstolen rekommenderar jag att du kikar på hur villavarm gjort sina väggreglar
Kollade men svårt att hitta info, mönsterskyddad lösning delvis.
 
T tobefound skrev:
Kollade men svårt att hitta info, mönsterskyddad lösning delvis.
Nog kan du låta dig inspireras av villavarms väggreglar trots mönsterskyddad och göra nått liknande
om du vill det, eller så köper du helt enkelt ett gäng färdigisolerade reglar av villavarm;)
 
En positiv sak med stående takpanel är att den går att göra skarvfri om man är beredd på lite spill :D
 
  • Gilla
tobefound
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nog kan du låta dig inspireras av villavarms väggreglar trots mönsterskyddad och göra nått liknande
om du vill det, eller så köper du helt enkelt ett gäng färdigisolerade reglar av villavarm;)
Att göra det har jag inga problem med, hittar bara ingen info om hur deras väggreglar ser ut... annat än att de har tjocka väggar. :)
 
T Tompafix skrev:
En positiv sak med stående takpanel är att den går att göra skarvfri om man är beredd på lite spill :D
Vad är längsta mått på stående panel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.