Hej!

Jag håller på med ett husbygge, det är snart klart. Huset har utvändigt 32x180 timmerpanel och med knutar 125x180. Nu till problemet, på altanen skall jag montera utdragna fasadknutar, ca 1 m långa upp till ca 2 m höjd sen svänger de ut till ca 2,5 m från väggen. Någon som har ett bra tips på hur man sågar den svängda delen snyggt? Tjockleken på timmret är alltså 125 mm så stick eller tigersåg går inte bra.

MVH/Bror
 
Motorsåg.
Elektrisk eller bensindriven.
 
Då får jag acceptera en annan snittyta på den svängda delen, de raka delarna är kapade med kapsåg.
 
Sticksåg funkar bra men man får såga ifrån bägge håll om inte klingan går igenom.
Man måste inte ha de senaste sågarna för detta men ny klinga är ett måste och även att det är en av de bättre stickisarna, en billig maskin lär inte klara av att styra den klingan i 90 grader utan det krävs en "proffsåg".

/Kent
 
Bosch GST135 CE med en riktigt lång klinga ska klara det. Jag har en Boschklinga till min med maxdjup angivet till 150mm. Jag har dock aldrig satt den på prov. Man får nog ta det väldigt lungt när man sågar för att den långa klingan inte ska vandra iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.