Har just hämtat bänkskivorna till nya köket och upptäckte att de glömt kapa ner djupet på en av dem från 600 mm till 430 mm. Kan jag ta bort de överskutande 170 mm (i bakkant) själv eller ska jag åka tillbaka och be dem göra om?

Nån som har provat? Jag har nog läst nånstans att man ska såga från undersidan men det kanske gällde för sticksåg - och den tänker jag inte använda om jag slipper.

Verktyg finnes: 1100 W cirkelsåg...
 
Det är ingen höjdare att kapa långa bitar hemma med klingan. Det är svårt att få helt rakt. Har du inte en fräsch sågklinga på riskerar du också att det blir "fnas" av laminatet på kanten.

Ska du göra prompt det själv kan det funka om du tejpar kanten över sågsnittet och drar dit en riktbräda som sågen kan åka längs...det är egentligen värre att få en vågig sida än en fnasig, eftersom fnaset antagligen döljs av kakel och/eller en silikonfog om snittet blir i bakkant.
 
Tja, Har leverantören gjort ett fel vid leveransen, så ska de självklart rätta till det, utan kostnad dessutom.

"Varför göra något själv, om man kan få någon annan att göra jobbet?" ;D ;D ;D
 
Exakt. 8)
 
Man kan ju ha lite bråttom, till exempel ;)
Har varit utan kök sen i oktober...så kan det gå när man prompt ska göra allt själv.

Men det är klart att jag vill att det ska vara någorlunda riskfritt - annars kommer jag ju att förbanna min dumhet resten av livet. Och mina nya Virrvarrskivor är så himla snygga, dessutom  :)
 
Nu blev jag intresserad när du säger Virrvarr.

Har själv funderat på såna skivor. Vad har ni valt för luckor? Har ni virrvarr överallt eller blandar ni med andra material? Golvval?

 
Vi har låtit tillverka luckor i fyrtiotalsstil, helt släta, i MDF. Och räddat ett dussin gamla snabelbeslag som putsats upp och ska tjänstgöra femtio år till.

Lådfronter i samma material men med nytillverkade beslag från Nacka Byggnadsvård (görs i Eskilstuna?).
Lådinsatser från IKEA, de visade sig vara identiska med Ballingslövs (tror jag det var).

Golvet är massiv ek, 160x20mm. Av plankorna som blev över gjorde vi socklar till skåpen - mycket snyggt!!

De två bänkskivorna är som sagt i Virrvarr med en ekkant. Och så förstås en lång rostfri diskbänk (Ifö).

Fasting65 skrev:
Nu blev jag intresserad när du säger Virrvarr.

Har själv funderat på såna skivor. Vad har ni valt för luckor? Har ni virrvarr överallt eller blandar ni med andra material? Golvval?
 
Jag sågade med en vanlig sticksåg modell mindre fast jag hade ganska vasst blad. Vad jag minns tejpade jag inte ens. Det var både för hålet till spishällen som utmed ena kanten. Det gick fint hälsar Ingo
 
Om bakkanten av skivan kommer döljas av kakel eller likande kan du acceptera ett resultat som inte är helt perfekt. Det du annars ska tänka på är att använda ett sticksågblad eller en cirkelsågklinga som är avpassad för ändamålet (står på förpackningen). Enligt min gissning skulle det vara enklast med att såga med sticksåg om du vill såga på fri hand. Du borde nog använda någon form av styrning om du sågar med cirkelsåg, antingen ett paralellanslag som du fäster på sågen eller en styrning i from av en list som du sätter fast med tvingar och som sidan av sågen får löpa mot. Det är ofta ganska svårt att få det snyggt med en handsåg enligt min erfarenhet, men tricket med en list fungerar även här. Rätt sågblad/klinga är A och O om du inte vill att det ska flisa sig. Prova också på ett avsnitt som ska kasseras så du får se.
 
Hur ser en Virrvarr-skiva ut??
(finns den på nätet att beskåda?)
 
Du känner nog igen den...
lg_4452p.jpg
 
:surprised: Åh Fy! tillverkas dom där fortfarande?? :-X
 
jag tänkte precis som du Cattis :p..men kolla på den noga. Den är ju faktiskt rätt häftiga egentligen...i rätt miljö blir det säkert attans så snyggt..och nu var det ju länge sedan man såg dom överallt... Alltså jag kan tänka mig den i mitt nya hus... ;)
 
Varför bygga ett nytt hus som ser ut som ett gammalt? Visst i rätt miljö så kanske...
 
Varför bygga ett nytt hus som alla andras... ???Det man tröttnar på fortast är ju det som alla andra har...och det som är modernt just nu har ju alla andra... ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.