Hej!

Har ett 1 1/2-plans trähus från början av 1900-talet med konventionellt snedtak. Funderar på att riva ner innertaket mellan övervåning och vind och öppna upp till nock. Vindsutrymmet är en dryg meter vid nock. Men då infinner sig frågan: Såg vindarna verkligen ut så förr i tiden? Var det öppet till nock? Är vindsbjälklag och en liten kallvind ett modernt påfund (när började man med det?) eller var det så från början? Har letat på forumet men inte hittat något svar. Någon som vet?
 
dengroth skrev:
Hej!

Har ett 1 1/2-plans trähus från början av 1900-talet med konventionellt snedtak. Funderar på att riva ner innertaket mellan övervåning och vind och öppna upp till nock. Vindsutrymmet är en dryg meter vid nock.
Ska du ändra i konstruktionen behöver du ett godkännande från byggnadsnämnden.

dengroth skrev:
Men då infinner sig frågan: Såg vindarna verkligen ut så förr i tiden? Var det öppet till nock?
Nä, har aldrig sett en originalinredd övervåning från sekelskiftet som har varit öppen till nock, det viktiga då var att få så lågt i tak som möjligt för värmen skull. Kanske någon annan som har en annan åsikt?

dengroth skrev:
Är vindsbjälklag och en liten kallvind ett modernt påfund (när började man med det?) eller var det så från början? Har letat på forumet men inte hittat något svar. Någon som vet?
Förstod inte riktigt frågan? Men byggnadskonsten var konservativ, behövde man lite utrymme uppe för förvaring byggde man det, behövdes ett par rum fixades det. Behövdes bara ett plan, byggde man så plant tak som möjligt.

/Bara jag
 
Om inte rummet var helt oinrett så var det aldrig öppet till nock. Om du gör det så kommer du få ett gräslig energispill och själv tycker jag det skulle se väldigt konstigt ut.
 
Innertak är en mycket gammal uppfinning. Det är lättare att isolera. Förr i tiden hade man inga skivor av isolering utan man lade kutterspån, vitmossa, kolstybb och annat man kunde hitta ovanpå innertaket. Det var inte lika lätt att stoppa in i ett snedtak. Om du tar bort innertaket så sitter det fortfarande bjälkar på den nivån där innertaket satt. Dessa är troligen bärande och bör inte plockas bort utan vidare.

Erik
 
TS har väl inte skrivit ett ord om att ta bort hanbjälkar eller göra någon ändring i den bärande konstruktionen?!

Byggnadsvårdstalibanerna ;) må förlåta mej, men vill TS öppna upp i nock så skall han givetvis göra det. Vem är det som säger att en byggnad är statisk? Även i gamla tider förbättrade och ändrade man husen efterhand som modet och tekniken gick frammåt. Alla hus kan faktiskt inte stå på Skansen.

Isolering är inget problem, värmeförlust blir det lite grand, men so what?
 
Mycke_nu, taliban kan du vara själv. Jag ville bara påpeka att det inte utan vidare skulle bli helt öppet.

Jag har tyvärr inga bilder, men i min mammas fritidshus finns ett rum på övervåningen som inte inreddes när huset byggdes år 1903. För ett par år sedan isolerades snedtaket så att det går hjälpligt att värma även på vintern. Då valde vi att försöka behålla karaktären av oinrett rum varför även det nya innertaket är ohyvlad lockpanel. Att ha öppet upp i nock kan vara snyggt. Det ger en större rymd på gott och ont. Det onda är att det läcker lite mer värme som sagt.

Erik
 
Avemo skrev:
Mycke_nu, taliban kan du vara själv. Jag ville bara påpeka att det inte utan vidare skulle bli helt öppet.
:D

Det var inte riktat specifikt till dej, jag var bara allmänt sur.
 
Jag ser framför mig en helt oinredd vind, öppen till nock, med synliga bjälkar osv. Hittade en bild på nätet som får illustrera, visserligen håller nån på att renovera men ändå. Man ser i alla fall nockbjälken. Ser det så konstigt ut?

vind.gif
 
mycke_nu skrev:
TS har väl inte skrivit ett ord om att ta bort hanbjälkar eller göra någon ändring i den bärande konstruktionen?!

Byggnadsvårdstalibanerna ;) må förlåta mej, men vill TS öppna upp i nock så skall han givetvis göra det. Vem är det som säger att en byggnad är statisk? Även i gamla tider förbättrade och ändrade man husen efterhand som modet och tekniken gick frammåt. Alla hus kan faktiskt inte stå på Skansen.

Isolering är inget problem, värmeförlust blir det lite grand, men so what?
Jag tror du ser talibaner överallt. ;) Jag vet inte hur ditt inlägg "klart grabben ska ha öppet upp till nock om han vill!" besvarar det trådskaparen vill ha svar på. "Men då infinner sig frågan: Såg vindarna verkligen ut så förr i tiden? Var det öppet till nock?"
 
Rätt, Dr_Jerkyll. Frågan var faktiskt hur vindarna såg ut förr. Är bilden ovan således inte representativ?
 
Jag kan inte svara för hela landet, men som det ser ut i Mälardalen och norrut till södra dalarna är en vanlig lösning i torp och mindre hus är att det finns en kammare inredd på vinden och att kallvinden, som oftast var öppen till nock, användes till förråd och förvaring. På sommaren användes den ofta till sovplats för de äldre barnen /ungdomarna.
 
dengroth skrev:
Jag ser framför mig en helt oinredd vind, öppen till nock, med synliga bjälkar osv. Hittade en bild på nätet som får illustrera, visserligen håller nån på att renovera men ändå. Man ser i alla fall nockbjälken. Ser det så konstigt ut.
Det ser inte så konstigt ut, mysigt, beroende på vad för känsla man är ute efter. Men jag instämmr med föregående talare, det var nog inte så vanligt med öppet upp i nock under början av 1900-talet...

Ska du isolera så nocken syns invändigt så får du iaf isolera bra tunt med värmeförluster som följd.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jag tror du ser talibaner överallt. ;) Jag vet inte hur ditt inlägg "klart grabben ska ha öppet upp till nock om han vill!" besvarar det trådskaparen vill ha svar på. "Men då infinner sig frågan: Såg vindarna verkligen ut så förr i tiden? Var det öppet till nock?"
:D:D

Ja, det tror jag oxo..

Allvarligt talat, det hela bottnar i varför bry sig?? Gör det som är rätt nu. För Dig och Din Familj. Finns det inte tillräckligt med murar i samhället??

Eller har jag fattat helt fel? Upplys mej gärna!
 
ingenting är omöjligt, om man bara orkar och vill lägga ut en hög pengar, på något som inte gav något. Kollar man bilden, kan man just undra vad det gav, allt detta jobb. Skall man dessutom leja bort jobbet, bör någon säga stopp redan i planeringsstadiet. Skall man ha synliga bjälkar, bör man ha klart för sig, att man förr inte hade några egentliga byggmått. Takstolarna sitter där de sitter, någon med 900cc och nästa 1300cc
osv. Klart det går att fixa till, men då skall det vara "rätt hus" med rätt propotioner och stil. Börjar man med att; där är många spindlar uppe, då hoppar de flesta av projektet.
 
Vi har inrett en vind och en övervåning öppet till nock. Dock inte i mangårdsbyggnaden. Det är inte en lätt match, håller med ovanståeende talare. Personligen tycker jag att synliga bjälkar är romantiskt pjunk och ger mycket bekymmer vid byggjobbet. Och visst ska man bry sig! Det är bara att bestämma sig för vad man ska bry sig om....;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.