Hej, vi håller på att montera pärlspont i hallen och har ingen aning om hur vi ska göra. Jag har flera frågor: Hur avslutar man pärlsponten i ett ytterhörn när det inte finns någon pärlspont på andra sidan hörnet?
Och hur lägger man golvlisterna ovanpå pärlsponten om de sticker ut mer än dörrkarmarna, dvs. sticker ut?

Tackar mycket!

Pärlspont som möter ett otäckt ytterhörn i en hall under montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå pärlspontpanel som avslutas vid ett ytterhörn utan täckning på andra sidan, synlig i en hallmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
B Beaam skrev:
Hej, vi håller på att montera pärlspont i hallen och har ingen aning om hur vi ska göra. Jag har flera frågor: Hur avslutar man pärlsponten i ett ytterhörn när det inte finns någon pärlspont på andra sidan hörnet?
Och hur lägger man golvlisterna ovanpå pärlsponten om de sticker ut mer än dörrkarmarna, dvs. sticker ut?

Tackar mycket!

[bild] [bild]
Finns fula L-formade lister som kan fungera som avslut. Ser B ut men en vanlig lösning.

Karmen behöver du nog sala ut om det inte ska se konstigt ut, om jag förstår dig rätt.
 
  • Gilla
Beaam
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Finns fula L-formade lister som kan fungera som avslut. Ser B ut men en vanlig lösning.

Karmen behöver du nog sala ut om det inte ska se konstigt ut, om jag förstår dig rätt.
Tack för ditt svar!
Jag ska prova L-listan som du nämner, men jag tycker också att den är lite ful.
Jag är ledsen att jag inte förstår vad du säger om dörren. vad menar du med att sala ut?
En L-list av trä monterad i hörnet mellan en vit dörrkarm och en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörrkarm som möter en trägolvlist vid en grå vägg, med glipor och otillräcklig täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Jag missförstod dig om dörren.

Gör en fas på golvlisten.
 
  • Gilla
Beaam
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag missförstod dig om dörren.

Gör en fas på golvlisten.
Förlåt att jag kanske gör idiotiska frågor...Menar du detta?
Utsågad träbit placerad vid en dörrtröskel som exempel på tänkt installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trälist som inte möter taklisten korrekt, skapar en glipa vid listans ände.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
där sockeln möter fodret kan du montera en skurkloss som är tjockare. Vid ytterhörnet kan du klyva till en panelbit som du monterar i 90 graders vinkel så det ser ut som panelen fortsätter runt hörnet. Du kan behöva såga bort fjädern på den bräda som redan sitter där.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
där sockeln möter fodret kan du montera en skurkloss som är tjockare. Vid ytterhörnet kan du klyva till en panelbit som du monterar i 90 graders vinkel så det ser ut som panelen fortsätter runt hörnet. Du kan behöva såga bort fjädern på den bräda som redan sitter där.
Tack för ditt svar.
Jag hade tänkt på att installera en skurkloss, jag har faktiskt dem hemma, men jag trodde inte att de skulle gå bra med stilen på golvlisterna och dörrarna. vad tycker du?
När det gäller vad du säger om panelen, förlåt mig , men jag är inte säker på att jag förstår dig, säger du att klippa en bit av pärlsponten för att vara i jämnhöjd i hörnet?
 
D
B Beaam skrev:
Förlåt att jag kanske gör idiotiska frågor...Menar du detta?
[bild][bild]
Ja, ungefär så där. Jag hade inte fasat helt utan haft några mm kapad list kvar. Se här tex: https://veckebosag.se/media/tredelad_golvlist_3.jpg

Matti_75 Matti_75 skrev:
där sockeln möter fodret kan du montera en skurkloss som är tjockare. Vid ytterhörnet kan du klyva till en panelbit som du monterar i 90 graders vinkel så det ser ut som panelen fortsätter runt hörnet. Du kan behöva såga bort fjädern på den bräda som redan sitter där.
Bästa lösningen helt klart, men ser det inte ut att vara optimalt dålig placering på fjädern här?

Eller vänta! Limma och picka ihop ett hörn måste ju gå svinbra!

Beaam köp för fan ingen L-list, gör som Matti säger!!!
 
  • Gilla
Beaam och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ja, ungefär så där. Jag hade inte fasat helt utan haft några mm kapad list kvar. Se här tex: [länk]


Bästa lösningen helt klart, men ser det inte ut att vara optimalt dålig placering på fjädern här?

Eller vänta! Limma och picka ihop ett hörn måste ju gå svinbra!

Beaam köp för fan ingen L-list, gör som Matti säger!!!
Tack, jag förstår vad du menar med att göra en fas, det är samma som man gör på bröstlist, eller hur?
Jag förstår inte vad Matti säger, förlåt! Jag är inte så bra på sånt här...
 
D
B Beaam skrev:
Tack, jag förstår vad du menar med att göra en fas, det är samma som man gör på bröstlist, eller hur?
Jag förstår inte vad Matti säger, förlåt! Jag är inte så bra på sånt här...
Sväng runt med panelen och avsluta mot väggen.
 
  • icke fulländad väggpanel som behöver avslutas mot en väggkant
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Beaam
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Sväng runt med panelen och avsluta mot väggen.
Ursäkta mig, men jag tycker att bilden är missvisande. Det hörnet är ungefär tre eller fyra meter bort.
Vit vägg med ett hörn och del av ett fönster med radiator under, avståndet kan vara missvisande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du tar bort den inre delen av noten och kluver till panelen till rätt bredd mellan fjäder och vägg. Du får även klyva bort en bit av fjädern motsvarande tjocklek som blir kvar av noten. Sedan trycker du dit den kluvna panelremsan med lite lim så har du fått ett snyggt avslut.

Close-up av kluven och limmad panelremsa på en trävägg för snyggt avslut vid hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du tar bort den inre delen av noten och kluver till panelen till rätt bredd mellan fjäder och vägg. Du får även klyva bort en bit av fjädern motsvarande tjocklek som blir kvar av noten. Sedan trycker du dit den kluvna panelremsan med lite lim så har du fått ett snyggt avslut.

[bild]
Tack för svaret! Jag gjorde något liknande i det motsatta hörnet, men jag förstår inte hur jag ska göra det i det jag visar på bilden.
Det motsatta hornet:
Närbild av en vit dörrkarm där paneler inte möts perfekt i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är hornet jag behöver fixa nu. Den vita väggen är trappan som leder ner från hallen och ska inte ha pärlspont.
Hörn av ett rum vid en trappa med vit vägg och pärlspont som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt hörn av en trappa möter pärlspontsvägg i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Beaam skrev:
Hej, vi håller på att montera pärlspont i hallen och har ingen aning om hur vi ska göra. Jag har flera frågor: Hur avslutar man pärlsponten i ett ytterhörn när det inte finns någon pärlspont på andra sidan hörnet?
Och hur lägger man golvlisterna ovanpå pärlsponten om de sticker ut mer än dörrkarmarna, dvs. sticker ut?

Tackar mycket!

[bild] [bild]
 
  • Närbild av vita gardinlameller med grönt växtblad i nederkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Beaam
  • Laddar…
Fixar du så att smygen har jämn kant så är det bara att sätta ett vanligt foder tex. 12x43
 
  • Gilla
Beaam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.