Hallå hemmabyggare!

Jag ska ge mig på ett mindre projekt med att sätta upp träspaljé mot ena sidan av trappan.
Hittar dock inga instruktioner online som visar hur man gör, och jag har inte gjort det förr.

-Pelarna ska gå från golv till tak. Använder jag två underliggare?
-Hittar endast spaljéer i obehandlad furu. Skulle gärna vilja ha i ek om det finns. Tips?
-Hur pass brett ska det vara mellan spaljéerna?
 
BirgitS
WhoInDaHouse WhoInDaHouse skrev:
Hittar endast spaljéer i obehandlad furu. Skulle gärna vilja ha i ek om det finns. Tips?
Spaljé består väl inte av annat än vanliga reglar, lister eller brädor beroende på vilken storlek du ska ha.
WhoInDaHouse WhoInDaHouse skrev:
-Hur pass brett ska det vara mellan spaljéerna?
Avståndet mellan två lister (eller vad du använder) får inte vara mer än 10 cm av barnsäkerhetsskäl.

För övrigt beror väl mycket på hur det ser ut och hur trappan är byggd. Lite bilder kanske underlättar.
 
Tack BirgitS!
Såhär ser det ut idag. Inte så bra ur säkerhetssynpunkt kanske.
 
  • Inomhusmiljö med vit trätrappa, parkettgolv, ljus vägg, dörr och matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Nej, det ser ju klättrings- och krypvänligt ut. Hur är det med avståndet mellan trappstegen?
Mer än 10 cm bör det inte vara, dvs. småbarn ska inte kunna få ut kroppen och sen bli hängande i huvudet.

Vet du har pelarna i vardera änden sitter fast?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det ser ju klättrings- och krypvänligt ut. Hur är det med avståndet mellan trappstegen?
Mer än 10 cm bör det inte vara, dvs. småbarn ska inte kunna få ut kroppen och sen bli hängande i huvudet.

Vet du har pelarna i vardera änden sitter fast?
Åh nej... Sprang precis och mätte och det är mycket riktigt 12 cm mellan stegen... suck..

Vet inte hur pelarna sitter fast, men de är nog bärande misstänker jag.
 
BirgitS
Då är det bäst att sätta dit en list typ under trappstegen som https://www.dromtrappor.se/wp-content/uploads/2017/08/Trappa-glas-Solid-GC-1-1500x0-c-default.jpg

Tror också pelarna är bärande men tänkte att det kanske gick att göra i stort sett likadant med spaljén.

Vi hade spaljé i trappan där vi bodde förut men där var trappan lite smalare så pinnarna kunde vara fastskruvade på bjälklagret förutom på vangstycket. Såg ut ungefär som https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/132/132449-8532fadababa4e83593a36cefa3c04e2.jpg men det funkar ju inte med din trappa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.