P
Har kört fast lite med trapprenoveringen. Tanken var att sätta panel i hallen ända upp till taket då övriga väggar är panelklädda och låta panelen gå i samma höjd till första innerhörnet i trapphuset och sedan följa den höjden i rsten av trappan hela vägen upp. Når jag nu mäter ser det ut att bli alldels för högt(ca 122 cm) men hur ska man annars sätta panelen på ett snyggt sätt? Ovanför panelen ska vi ha tapet och där har vi satt upp renoveringsgips hela vägen upp till taket. Den tänkta höjden där panelen kommer att sluta är inritad med ett streck på gipsen.

Fönstret i trappan som bara gränsar till matrummet ska sättas igen och täckas med panel,
 
  • trapp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trapp2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trapp3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Satte tillbaka räcket lite provisoriskt så man ser höjden på det. Känns som ca 20 cm lägre än strecket på väggen blir lagom höjd men då kommer det inte att hamna i samma höjd som panelen på vänstra väggen.

Hittade en bild på nätet där man hel enkelt höll samma höjd hela vägen utan att följa trappans lutning. Skulle då bli ungefär som den gamla tapeten nedanför gipsen.
 
  • trapp4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag kan inte säga någonting om HUR man gör, men rent estetiskt skulle jag följa trappans lutning. Det blir dessutom mer lättstädat om man har en panel målad i en halvblank färg. Hundar, barn och mekaniker lämnar spår av lera och olja bakom sig :p
 
Det är inget alternativ att panela upp till tak hela vägen upp för trappen...det tror jag att jag skulle kört på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.