Håller på renovera och sätta golvsocklar i allmogestil. Vill sätta något runt mina fönster också, det ser så naket ut. Men det "sticker" ut en bit det som sitter nu, hur skulle ni gjort? Hyvla ner (men det är väldigt många fönster i huset) eller finns det nåt annat smart sätt?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klackfoder ska väl funka.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Hade samma problem med mina fönster på undervåningen, smygen/salningen stack ut mer är hos dig, ett par cm. Slutade med att jag plockade ner dom gamla och satte nya som livar med gipsen istället.

Klackfoder är nog inte lösningen här, dom har ju en "vass kant" likt golvsockel för att sluta tätt mot karmen, om man inte sågar ner dom lite förstås...
 
  • Gilla
Peppe212
  • Laddar…
Valkyr skrev:
Hade samma problem med mina fönster på undervåningen, smygen/salningen stack ut mer är hos dig, ett par cm. Slutade med att jag plockade ner dom gamla och satte nya som livar med gipsen istället.

Klackfoder är nog inte lösningen här, dom har ju en "vass kant" likt golvsockel för att sluta tätt mot karmen, om man inte sågar ner dom lite förstås...
???
 
Hur mycket sticker det ut? Beroende på vilket foder du tänkt dig så kan eventuellt kälen på fodrets baksida räcka för att ta upp nivåskillnaden, i alla fall med ett lite större foder.
 
Du kanske kan bygga ut lite på väggen med en tunn list så att salningen och listen ligger i våg , och där efter montera ett foder.
Själv skulle jag nog ta bort smygen och såga till den eller byta till en annan som livar med väggen om det nu går.:confused:
 
*dubbelpost*
 
Redigerat:
Med en elhyvel så tar det nog inte mer än 5 minuter per fönster för att få det tillräckligt i nivå för att kälen ska ta upp en mindre nivåskillnad. Alternativt så fräser du ett lagom brett spår i ytterkant på din tänkta list om profilen tillåter det.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Finns dessa med allmogestuk/profil?
 
Lät som ett alternativ iallafall :)
 
mexitegel skrev:
Med en elhyvel så tar det nog inte mer än 5 minuter per fönster för att få det tillräckligt i nivå för att kälen ska ta upp en mindre nivåskillnad. Alternativt så fräser du ett lagom brett spår i ytterkant på din tänkta list om profilen tillåter det.
Går det att hyra elhyvel? Om man istället fräser i listen, vad använder man för verktyg då?
 
Mika86 skrev:
Finns dessa med allmogestuk/profil?
Vilka "dessa"? Listerna? Det finns ju millijarders olika modeller att välja på :)
 
mexitegel skrev:
Vilka "dessa"? Listerna? Det finns ju millijarders olika modeller att välja på :)
Klackfoder tänkte jag på, när jag googlar får jag bara fram släta!
 
Mika86 skrev:
Går det att hyra elhyvel? Om man istället fräser i listen, vad använder man för verktyg då?
Ja, det gör det säkert. Men en billig elhyvel som fixar det jobbet kostar på sin höjd några hundralappar.

Vill du fräsa listen så är en överhandsfräs nog lämpligt, även det går att hitta rätt billigt (men dyrare än hyveln). Satsa dock på bra frässtål så du inte flisar listen.
 
Klackfoder är nog sällsynt i allmogestil, men det kanske finns?

Jag tror ändå att hyvla ner eller fräsa i den listen du vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.