Har just spikat fast läkten för det plåttak jag ska ha (Plannja Royal). Väntar nu på att plåten ska komma. Har då tittat i Plannjas monteringsanvisning men har inte riktigt begripit hur jag ska få fast nockplåten. I besrkivningen finns en käck bild på två flinka killar som står på taket och skruvar fast den. Mitt problem är att jag kommer inte kunna stå på taket när väl plåten är där eftersom taklutningen är för hög (37grader). Så min kanske korkade fråga är hur gör man för att komma åt att skruva? Döper man om sig till Lillebror och ropar på Karlsson på taket som kommer och hjälper till? Eller sitter man på nocken och "hasar" sig framåt och skrivar successivt? Eller kanske man kan skruva fast den successivt innan man lagt alla plåtar och fortfarande kan stå på läkten?

/Maxen
 
Jag lai och för sig vanlig korrugerad plåt på vår ladugård men där byggde jag en takstege/ställning av några reglar som jag hängde över nocken. Stegen kunde sedan flyttas efterhand och på så sätt kunde nockplåten skurvas fast.
 
Vi lade om taket på en lada här på vår gård för ett tag sedan..
Då tog vi en tvådelad stege och delade den. Sedan satte vi ihop den med två spännband (för säkerhets skull) i toppen (uppe vid nocken alltså) och lade en del av stegen på var sida av taket.
Fungerade bra och är väl en snabbare variant av "grutt":s förslag.

Hasa fungerar väl annars också - om du törs :) En sele vore lämpligt i så fall..
 
Ok, tackar för svaren. Ni verkar ju vara inne på samma sak ungefär. Blir väl ngt. sånt jag får göra. Ingen risk att man försör lacken/ytskiktet på plåten med stegen?

/Maxen
 
Dra fast några småbitar av en "ren" heltäckningsmatta eller liknande på ett antal ställen på stegarna så ska lacken klara sig bra....
 
det går även att skruva med nockplåten samtidigt som man lägger plåten om man lägger bägge sidor samtidigt. man kan lägga plåten åt bägge håll fast det står i broschyren att man ska lägga från ett visst håll. ibland kan det vara enklare att lägga från "fel" håll. speciellt om det är brant för då ligger plåten still mot föregående plåt. revor i plåten kan du ta ganska lungt på eftersom plåten är galvaniserad under..
 
plåtslagarn skrev:
det går även att skruva med nockplåten samtidigt som man lägger plåten om man lägger bägge sidor samtidigt. man kan lägga plåten åt bägge håll fast det står i broschyren att man ska lägga från ett visst håll. ibland kan det vara enklare att lägga från "fel" håll. speciellt om det är brant för då ligger plåten still mot föregående plåt. revor i plåten kan du ta ganska lungt på eftersom plåten är galvaniserad under..
Det där lät ju som en trevlig lösning på det hela. Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att plåten ligger still mot föregående plåt. Hur kan det skilja sig åt beroende på vilket håll man lägger plåten från? För att man lägger den omlott under den gamla och inte över?

/Maxen
 
jag läste inte tillräckligt noga. Det som jag svara på handlade om man lägger tak av den typ som ser ut som tegelpannor. men man kan ändå lägga bägge sidor samtidigt om man lägger korrugerad plåt.
 
plåtslagarn skrev:
jag läste inte tillräckligt noga. Det som jag svara på handlade om man lägger tak av den typ som ser ut som tegelpannor. men man kan ändå lägga bägge sidor samtidigt om man lägger korrugerad plåt.
Mitt tak ser ut som tegelpannor (Plannja Royal) så du hade inte missförstått något. Men jag antar att man då måste lägga den nya plåten under den gamla och inte över som jag antar att det blir om man lägger från "rätt" håll. Fattar jag rätt?

/Maxen
 
exakt.. precis som du beskriver
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.