Hej!

Håller på och uppför en gäststuga på 30 kvm. Stugan är rest och har fått en ryggåskonstruktion, dvs med en limträbalk uppe i nock. Limträbalken är lång, 7,2 m och därmed rätt hög (115x405 mm om jag minns rätt), och eftersom ett sovloft skall skapas på halva stugans längd är det viktigt att maximera takhöjden där. Det innebär att limträbalken inte kommer kläs in - undersidan av balken kommer alltså vara synlig - den kommer bara målas/laseras i samma färg som snedtaket.

Min fråga är; hur gör man med byggplasten? Den kommer ju läggas innanför bjälkarna (45x220 mm) som går från limträbalken ut till hammarbanden (det heter väl så, dvs långväggarnas översta regel). Sedan kommer en 45x45 mm regel på tvärs innanför för elrör osv, isolerar nog mellan dessa reglar också, men plasten ligger alltså utanför denna regel. Det gör 195 mm isolering utanför plasten (eftersom luftspalten tagit en del av bjälkarnas höjd på 220 mm), och 45 mm innanför.

Inga problem med det, men det är det där med att nedersta delen av nock-bjälken kommer vara synlig och inte inbyggd, dvs ingen plast på insidan av denna. Kan man bara klämma plasten mot limträbalkens sidor (några cm av balken sidor samt undersidan kommer bli synlig)? Eller kommer det uppstå problem med den fuktvandring som är möjlig genom limträbalken?
 
Var det en väldigt svår fråga eller bara ointressant? Antar att jag inte är den förste att låta lite av ryggåsbalken vara synlig.
 
D09
Jag klämde plasten mot balken på mitt ryggåstak

Rätt eller fel vet jag inte :)
 
När vi fick taket på sommarstugan renoverat med ryggåstak satte byggfirman plasten mot balken som D09 säger. Hoppas du kan se på ett ungefär på bilderna...

bild 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH

Daggen
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tack, ja det var så jag tänkte att det kunde göras. Antar att den lilla mängd fukt som vandrar genom limträbalken inte är något problem då.
 
Micc skrev:
Tack, ja det var så jag tänkte att det kunde göras. Antar att den lilla mängd fukt som vandrar genom limträbalken inte är något problem då.
Borde vara en ytterst ytterst begränsad fuktvandring på tvären genom en limträbalk - och det är i sig dessutom inte ett problem, det är ju om fukten fastnar och kondenseras i isolering tex som det kan bli problem :)

/K
 
Jag har också bara klämt plasten på sidorna om balken, men tror egentligen att man skulle ha satt plasten så den går över balken.. fast vet inte om du ska ha åsarna på balken eller fäst i sidorna , jag har mina åsar uppe på balken.

blir nog säkert bra hur man än gör :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.