Hej,

Håller på att sätta gips i ett rum och har nu kommit till fönstret.

När jag tog bort fodret runt fönstret såg det ut enligt följande:

Väggparti vid fönster med borttaget foder, synlig tretexskiva och tidningspapper bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes på bilden är skivan drygt 1 cm tjock.
Måttband visar gapet mellan fönsterkarm och vägg, med tidningspapper och tretexskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom tidningspappret ser man karmen.
En hand pekar på en avtäckt väggsida vid fönster med synlig tretexskiva och tidningspapper bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska jag göra med gipset, ska jag lägga det i linje med tretexskivan och därefter sätta foder runt fönstret, eller behöver jag "bygga ut" med en skiva fram till karmen som är drygt 1 cm tjock först och därefter sätta gips, även ovanpå den tillbyggda biten?
 
Om fodret är tillräckligt brett för att täcka från karmen till tretexskivan så behöver du inte fylla ut hela mellanrummet, men du behöver troligtvis sala ut dörren så att fodret sitter rakt från karm till skiva. Om fodret är för smalt så får du fylla ut och sätta gipset utanför tretexen för att minska avståndet.
 
  • Gilla
Ormriauga
  • Laddar…

Bästa svaret

Sätt gips i linje med treetexen. Sen salar du ut karmen med en list som är lika tjock som gipset och treetexen tillsammans.
 
Fulkemisten
Du vill ju ha gips under fodret. Sedan får du sätta salning i den lilla fönstersmyg som bildas. 6 mm gips håller inte utan något bakom så troligen måste du även bygga upp med någon skiva där tretexen slutar, särskilt om du ska sätta foder just där. Har du möjlighet att byta till 13 mm gips så gör det, även mycket enklare att spackla med gott resultat och att hantera överlag.

Edit: pucktrea.
 
  • Gilla
Ormriauga
  • Laddar…
Tack och bock för återkoppling!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.