Att få inbrott i huset måste kännas som en fruktansvärd kränkning och jag är så glad att det aldrig hänt mig, peppar, peppar.

Men ärligt talat så är jag minst lika rädd för att inte komma ut ur huset om det skulle behövas, t ex vid en brand.

Du kan läsa blogginlägget här: Hur säkert är säkert?
 
Jag har arbetat hos Sveriges ledande säkerhetsdörrs tillverkare och vet att räddningstjänsten utbildas för att kunna ta sig igenom en säkerhetsdörr. Jag har själv även haft genomgång med polisens insatsstyrka om dörrarna. Så att komma ut är inga problem med det tar kanske lite längre tid än om man har en trädörr.
 
Tja, det låter ju lite betryggande. Fast om man bor på landet där räddningstjänsten kan ta god tid på sig att dyka upp ...
 
Ibland finns det ju inte tid att vänta på att räddningstjänsten ska komma och släppa ut en ... De säger väl att man inte bör låsa "överlåset" när man är hemma – eller att man åtminstone inte ska ta ut nyckeln ur låset i så fall (för att man snabbt ska kunna låsa upp och inte omtöcknad behöva leta efter nyckeln). Ett alternativ är väl någon form av säkerhetsspärr (typ sådan här http://www.clasohlson.com/se/Dörrspärr/40-8251 jag hade en modernare variant när jag bodde i lägenhet).
Fönster skulle jag inte sätta lås på. De fönsterspärrar vi har skulle nog hejda mer än önskvärt om det var panik att komma ut ... i nödfall kan man förstås krossa en ruta, men risken att man skär sig sönder och samman på väg ut är ju överhängande ...
Man bör förstås alltid ha flera utrymningsvägar också (dörrar eller fönster) ifall någon skulle bli blockerad.
 
Bor man i villa tycker jag att det är bortkastade pengar att montera en säkerhetsdörr, bättre att lägga pengarna på ett larm.
Det man ska ha är ett bra lås som är lätta att öppna när man är hemma för att kunna ta sig ut, och att det blir problem för tjuven.
 
"Lite längre tid". Tja det tar dem i storleksordningen några minuter att ta ner en säkerhetsdörr (säg två om de är stora, starka och jobbar bra). Jämfört med 2-3 sekunder att "öppna" en vanlig låst dörr. Så relativt sett så tar det *mycket* längre tid, sedan får var och en bedöma om man tycker att två minuter är kort eller lång tid i absoluta termer.

Och det känns som sagt ganska bortkastat på en villa.
 
När det gäller en villa så planerar jag att göra enkla och billiga åtgärder som försvårar inbrott men inte försvårar eller försämrar vardagslivet i kedjehuset. Tanken är tjuvarna ska tycka att det verkar besvärligt att bryta sig in och gå vidare till grannhuset istället.

- Montera brytskydd och dörrstift på alla dörrar.
- Låsbar altandörr
- Fönsterlås på fönster på bottenplan mot baksidan.
- Stegen, som förvaras ute, skall vara fastlåst.
- Inte ha mycket stöldbegärliga saker framme synligt.
- Låsa veckopostlådan när man är borta några dagar eller längre.
- Lämna lite LED-lampor tända.
- Prata med grannarna och be dem hålla koll när man inte är hemma.
- Facebookprofilen helt stängd för icke vänner.

Exempel på sånt jag kommer att avstå från
- Säkerhetsdörrar
- Fönstergaller
- Larm
- Övervakningskameror
- Inte skriva på facebook att jag är på semester.

Möjligen kan jag överväga ett larm, men mest för brandskyddet.
 
Vi hade inbrott i en gård på landet. Alla byggnader som hade fönster så var fönstret tydligen det självklara valet. I förråden/garaget så hade de tagit sig in genom dörrar/portar istället och där verkade de antagligen fått jobba mer baserat på åverkan trots simpla konstruktioner.
Så enligt min erfarenhet så är fönstervägen ett mer självklart val för tjuvar men det kan såklart variera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.